29-årig med 730 ansatte vil fordoble forretningen
Den danske butikskæde Stoff & Stil, der indbringer millioner til sin i offentligheden ukendte ejerfamilie, gennemførte for nyligt et navne- og generationsskifte.
Nu sætter den nye direktør, 29-årige Alexander Lerche, ord på sine ambitioner for familievirksomheden.
- Vi har en ambition om, at vi kan fordoble forretningen inden for de næste fem år, fortæller Alexander Lerche til Herning Folkeblad.
International vækst
Stoff & Stil, som nu har skiftet navn til Selfmade, sælger metervarer, sytilbehør og hobbyartikler. Navneskiftet skete som led i en international vækststrategi, hvor der skal åbnes nye butikker i flere lande.
I forvejen har Selfmade 29 butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland samt webshops i 13 lande. Alle butikker skifter i løbet af året navn og bliver samtidig indrettet med nye designuniverser.
Målet er at gøre Selfmade til et livsstilsbrand med fokus på syning, fortæller Alexander Lerche til Herning Folkeblad. Den første konceptbutik åbnede i Berlin sidste år, og flere er på vej.
Forældrene skabte succesen
Alexander Lerche er søn af Marianne og Peter Lerche, som i 1980 stiftede firmaet Peter Resthal – det, der senere blev til Stoff & Stil. I begyndelsen solgte ægteparret restpartier fra lokale tekstilproducenter i området. Det blev hurtigt en succes.
Derfor begyndte Stoff & Stil også at sælge varer gennem postordre, og sortimentet blev løbende udvidet. Blandt andet med egenproducerede metervarer og mønstre.
Nu har stifter Peter Lerche overdraget direktørposten til sin ene søn, Alexander Lerche. Han ejer i dag virksomheden ligeligt sammen med sine to søskende, Rikke og Michael, hvoraf sidstnævnte også er ansat i Selfmade.
Selfmade-koncernen omsætter årligt for over 400 mio. kr. og har over 700 ansatte. Lerche-familien ejer butikskæden gennem holdingselskabet Peter Resthal Holding ApS.