23948sdkhjf

Bilkas nye koncept stikker af: Vi troede, det ville tage fem år

I Bilka-varehuse rundt om i landet bliver der plukket varer på livet løs og leveret direkte i kundernes bagagerum.

Stadigt flere forbrugere bestiller dagligvarer online under coronakrisen, og det har fået efterspørgslen på click and collect-løsningen Bilka To Go til at eksplodere.

I 2019 stod Bilka To Go, hvor kunder bestiller online og afhenter varerne i egen bil ved et Bilka-varehus, for 3-4 pct. af kædens samlede dagligvareomsætning.

I 2020 udgjorde Bilka To Go over 10 pct. af omsætningen.

- Det, vi troede skulle vare fem år at nå, tog lidt under et år. Det er vildt. Vi har set en vækst på over 200 pct., siger Mark H. Nielsen, kædedirektør i Bilka og en del af koncernledelsen i Salling Group.

Bilka har 19 varehuse rundt om i landet, hvoraf det ene er et A-Z i Hjørring.

Den første Bilka åbnede i 1970 i Aarhus-forstaden Tilst.

Bilka er en del af dagligvarekoncernen Salling Group, som også tæller Netto, Føtex samt to Salling-stormagasiner.

Da ordrerne væltede ind

Da coronakrisen brød ud i midten af marts, var Bilkas 19 varehuse slet ikke gearet til at håndtere de store mængder Bilka To Go-ordrer, som pludselig tikkede ind. Selve setuppet var lavet til at kunne tage imod 2.500 daglige ordrer. Der kom det tredobbelte. Kunder måtte vente to-tre dage på at afhente ordrer.

- Men vi fik hurtigt skaleret op og femdoblet medarbejderstaben. Både folk til at pakke og til at udlevere varerne til de kunder, der holder udenfor og venter, siger Mark H. Nielsen.

Sammenhængen mellem coronakrisen og Bilka To Gos popularitet er svær at overse. Jo strammere restriktioner, desto flere kunder. Lige nu går 20 pct. af Bilkas fødevareomsætning gennem Bilka To Go.

- Mit bedste bud er, at det for hele året vil lande på 14-15 pct. af omsætningen. Men det afhænger i høj grad af, hvordan coronasituationen udvikler sig, siger Mark H. Nielsen.

Overraskende stor forskel

75 pct. af de kunder, som bruger Bilka To Go, ville ellers ikke have handlet i Bilka. Samtidig betyder muligheden for click and collect, at eksisterende Bilka-kunder handler oftere.

Kunderne køber også mere, når de sidder derhjemme. Indkøbskurven er 2,5 gange større hos kunder, som bruger Bilka To Go, sammenlignet med kunder, der handler inde i varehuset.

- Det er en overraskende stor forskel. Det havde vi ikke forventet, siger Mark H. Nielsen.

Ifølge kædedirektøren har Bilka To Go-kunder flere impulskøb. Formentlig fordi de ser et større vareudvalg, end når man går rundt blandt de lange reoler i Bilkas butikker.

- Varer, man ofte glemmer, når man er ude og handle, puttes også i den digitale indkøbskurv, fordi man har tid og ro til at gå rundt derhjemme og kontrollere skuffer og skabe for, hvad man mangler, siger Mark H. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156