23948sdkhjf

Ekspert: Sådan kommer landets storcentre til at ændre sig

Hvis landets storcentre igen skal trække flere kunder til på den anden side af coronakrisen, skal de givetvis have arbejdshandskerne på og gentænke noget af deres areal.

Tomgangsprocenterne i de danske butikscentre er steget under coronakrisen, og konkurrencen fra nethandlen er vokset til hidtil usete højder.

- Vi ser nogle strukturelle forandringer, som storcentrene er nødt til at tage bestik af, siger Per Nyborg, adm. direktør i Institut for Center-Planlægning og en af landets førende eksperter inden for butikscentre.

Et andet miks

Inden coronakrisen ramte, havde flere af landets storcentre slået turboen til med udvidelser, nye tilbud og nye butikker. Hvor det førhen var nok med overdækkede butikker og gratis p-pladser, er centrene ifølge eksperter og dem selv i dag nødt til at kunne tilbyde noget andet end den gængse shoppingoplevelse.

Ellers vil nethandlen fortsætte med at snuppe markedsandele.

Bl.a. åbner butikscentrene alt fra juicebarer til restauranter, biografer, fitnesscentre og negleklinikker. De forvandler sig kort sagt til oplevelsescentre.

- Vi ser samme tendens i bymidterne, hvor der bliver færre butikker og et andet miks. Det kommer vi også i stigende grad til at se i centrene. Måske skal der ikke fyldes ud med butikker, men andre typer services som en del af centrets samlede udbud, siger Per Nyborg.

Danmarks største shoppingcentre målt på antal butikker:

Rødovre Centrum: 160

Rosengårdcentret: 141

Field's: 127

Kolding Storcenter: 108

Waves: 107

Lyngby Storcenter: 104

Fisketorvet: 98

Bruun's Galleri: 86

HerningCentret: 83

Frederiksberg Centret: 82

Kilde: ICP og Retail Institute Scandinavia.

Stigende tomgang

I månederne efter coronapandemien brød ud, steg tomgangen i landets shoppingcentre til 8,2 pct., ifølge en analyse fra Ejendom Danmark. Det er usædvanligt i en dansk kontekst.

- Men generelt har vi de senere år været vidne til en større tomgang. Mange steder i Sydeuropa er man vant til tomgangsprocenter på op mod 10 pct. Det kommer vi også til at se herhjemme, vurderer Per Nyborg.

I takt med at fysiske butikker forsvinder eller downsizer, bliver der mere overskydende areal i centrene. Det skal fyldes ud med noget, som tilfører centret merværdi og får kunderne til at komme og blive længere.

Rødovre Centrum, der er landets største shoppingcenter målt på antal butikker, vil udvide sit restaurant- og caféområde med op til 1.000 kvm. Samtidig overvejer direktør Jesper Andreasen nøje, hvad centret fremover skal have af tilføjelser.

- Alt, man ikke kan få eller gøre på nettet, skal vi have mere af. Vi har i forvejen en biograf, fitness, legeland og bowlinghal. Den slags skal vi have mere af. Mere leisure. Flere oplevelser, siger Jesper Andreasen.

Omsætningen i landets 117 shoppingcentre udgør omkring 25 pct. af den samlede detailhandelsomsætning i Danmark. De omsætter samlet for cirka 60 mia. kr. årligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125