23948sdkhjf

Dansk eksportkomet deler opskriften på succes

Den danske nethandelsvirksomhed Trendhim, der sælger smykker og accessories til mænd, er på få år blevet en stor dansk eksportsucces.

Omsætningen nærmer sig 200 mio. kr., og langt størstedelen går til kunder uden for Danmarks grænser. Nu giver direktør og medstifter Sebastian Gyhrs Petersen et indblik i, hvordan Trendhim helt konkret griber sin eksportindsats an.

- Vi har lært, at det handler om at gøre det ordentligt fra begyndelsen, siger han.

Trendhim gik i luften i 2007 og er i dag til stede i 28 lande. Selskabet dyppede først tæerne i Skandinavien. Så gik det ind i Finland og Holland. Dernæst tog det fart.

Ifølge Sebastian Gyhrs Petersen bruger Trendhim tid på at researche og lave en game plan for hvert enkelt marked. Dernæst tre-seks måneder på at eksekvere planen.

Udgangspunktet er altid en god, lokal kundeoplevelse.

- Den oplevelse, kunden får, skal være den samme i Tyskland som i Danmark. Man skal kunne betale med lokal valuta og kunne bruge lokale fragtfirmaer. Der skal være en kundeservice-medarbejder, som taler tysk. Der skal være hurtig levering og nem returnering af varer, siger Sebastian Gyhrs Petersen.

Styr på processer og logistik

Det er vigtigt med struktur og processer for alting, når man satser på eksport.

Få styr på din backend (motoren bag din hjemmeside). Sørg for, at både it-systemer, marketing og interne arbejdsgange er skalerbare.

- Dit nye eksportmarked skal tilføje volumen til forretningen og må ikke firedoble administrationen. Ellers kvæler du din vækst, siger Sebastian Gyhrs Petersen.

Satser på egne mærker

93 pct. af Trendhims omsætning går til eksport. Det kræver et stort logistisk setup. Trendhim har ekspreslevering på samtlige sine markeder, og alle varer bearbejdes, pakkes og sendes fra hovedkontoret i Horsens.

Med høj vækst følger imidlertid behov for mere plads, og ifølge Sebastian Gyhrs Petersen er Trendhim vokset ud af sine rammer.

- Vi er stolte af at have samlet hele vores domicil og lager i Danmark. Men vi skal have nyt inden længe. Vi har 3.000 kvm. nu og skal som minimum fordoble pladsen, siger han.

For at kunne klare sig udlandet uden udelukkende at skulle konkurrere på pris, satser Trendhim massivt på egne brands og produkter. Selskabet har skabt 13 egne mærker, hvilket er værdifuldt i kampen mod store onlinemarkedspladser som f.eks. Amazon.

- Vi prøver at skabe et unikt univers – også udenom produkterne. Det gør, at vi kan skille os ud. Vi er nørdede omkring vores markedsføring og udvikling og bruger mange kræfter på vores platform, så kunden får den bedst mulige oplevelse, siger Sebastian Gyhrs Petersen.

Satser på egne mærker

En af kerneværdierne i Trendhim er mottoet make things happen. Barren sættes højt, og ambitionsniveauet er stort på tværs af hele virksomheden, der har over 50 fuldtidsansatte.

- Danske netforretninger har været sløve til at prøve kræfter med udlandet. Da vi begyndte at eksportere meget, var det ganske få, som gik ud over landegrænserne. Det har heldigvis ændret sig, siger Sebastian Gyhrs Petersen.

Trendhims seneste årsregnskab viste et overskud på 14 mio. kr. efter skat. Ejerne, Sebastian Gyhrs Petersen, Mikkel Falkenberg Andersen og Martin Højbjerg Christiansen, solgte for nyligt 60 pct. af virksomheden til den svenske kapitalfond Priveq Investment AB.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25