23948sdkhjf

30 nød-millioner kom aldrig i spil – fusion og fremgang i møbelkæde

Artiklen er opdateret: Tidligere fremgik det, at In2House havde afsat 50 mio. kr. til at hjælpe butikkerne igennem coronakrisen. Det korrekte tal er 30 mio. kr. Wood Supply beklager fejlen. 

Hos kædecentret In2House, der i dag er ejet af butikkerne i møbelkæderne Danbo, Møblér og Hjemme Hos, har coronaen budt på overraskende medvind og plads til en fusion, der i første omgang måtte udskydes.

–  Det går hos os, som det vel går i resten af møbelbranchen, så vi kan ikke klage noget som helst sted, fortæller Mikael Kold, bestyrelsesformand i In2House, til Wood Supply.

Coronaen ramte ellers på et mildest talt uheldigt tidspunkt. I starten af marts annoncerede In2House efter godkendelse fra konkurrencemyndighederne, at der var en fusion på trapperne med Hjemme Hos, der er kædecenter for butikkerne i Hjemme Hos-kæden, men bare fjorten dage senere måtte planerne sættes på hold.

– I perioden med covid-19 kan kontakten og de endelige forhandlinger naturligvis ikke afvikles som personlige møder uden at påføre alle involverede og samfundet generelt en unødvendig og urimelig risiko, lød det i den forbindelse fra Mikael Kold, men nu har de to kædecentre endeligt kunnet slå pjalterne sammen.

–  Fusionen blev eksekveret pr. 1. juli, fortæller bestyrelsesformanden, der i den forbindelse har budt to nye ansigter velkommen i bestyrelsen, nemlig Hans Christian Toft fra Hjemme Hos i Fredericia samt Per Skov Madsen fra Hjemme Hos-butikken i Aulum.

De 75 butikker i de 3 tilknyttede kæder Møbler, Danbo og Hjemme Hos omsætter for tæt på en milliard kroner, hvilket ifølge Mikael Kold er et godt grundlag for at skabe yderligere synergigevinster til gavn for den enkelte butik uden at sætte butikkernes egen profil, faglighed og lokale forankring over styr.

Leverandørerne har da også modtaget fusionen positivt, fortæller bestyrelsesformanden.

Leverandørerne kan stadig stille uret efter betalinger

Som for de fleste andre var det usikkerhed, der prægede billedet hos In2House, efter Mette Frederiksen i marts lukkede store dele af landet ned. Derfor lancerede man allerede i april en række nødhjælpstiltag, der blandt andet skulle hjælpe butikkernes likviditet og indtjening og dermed også sikre kædens leverandører rettidige betalinger.

–  Vi gearede og omlagde tilbage i marts for en sikkerheds skyld, fordi vi forventede et markant mindre salg i en periode, så vi reserverede 30 millioner i likviditet til at imødegå finansielle udfordringer, men det har der heldigvis overhovedet ikke været gjort brug af, fortæller Mikael Kold, der peger på, at der i perioden også har været stort fokus på at sikre forsyningskæden for butikkerne.

–  Vi har i hele perioden lagt stor vægt på at betale samarbejdspartnere til tiden, og det har vi gjort; leverandørerne har som altid kunnet stille uret efter, hvornår de får betaling, lyder det

Tocifret vækst over hele linjen

Mens butikkerne i In2House i første omgang oplevede et kortvarigt coronarelateret dyk i salget i midten af marts, var man efter bare fjorten dage tilbage i gear. Siden er det kun gået én vej og i et endnu højere gear.

–  Vi har, på godt jysk, ligget pænt foran sidste år, og lige nu ligger vi markant over med vækstrater som er højere end i rigtig mange år i detailhandlen; butikkerne i de tre kæder har aldrig solgt så meget, som vi gør i dag, og der er tocifrede vækstrater på sammenlignelige antal butikker over hele linjen, fortæller bestyrelsesformanden, der medgiver, at den markante fremgang har været en glædelig overraskelse. 

–  Detailhandlen, både generelt og for møbler, har i de senere år ligget rimelig fladt med vækst på 0 til 3 pct., så det havde vi været tilfredse med i 2020, da møbelbranchens officielle tal også illustrerer, at vi vinder markedsandele. Men det er klart, der er sket en omlægning af forbruget, hvor penge, der ellers ville være blevet brugt på blandt andet rejser, i højere grad er blevet brugt på langvarige forbrugsgoder som møbler, fortæller Mikael Kold.

Fleksibilitet er afgørende

Om tendensen fortsætter ind i næste år, tør han dog ikke spå om.

–  Når vi når ind i 2021, bliver det selvfølgelig et spørgsmål om, hvad corona betyder; på den ene side tror jeg, tendensen med fokus på boligen og det nære fortsætter, men er kunderne færdige med projekterne i hjemmet og vil i stedet ud at rejse lidt igen eller købe en ny bil?, spørger Mikael Kold, der også peger på, at udløbet af diverse offentlige støttepakker og likviditetstiltag risikerer at få konsekvenser for økonomien og købekraften og dermed beskæftigelsen og medføre en dybere nedgang i konjunkturerne.

–  Grundlæggende tror jeg, at det nu om dage er helt afgørende at have en forretningsmodel og drift, der hurtigt og fleksibelt kan tilpasses markedsudviklingen. Det er der, den frivillige kæde har sin styrke, hvilket vi sammen i In2House skal udnytte. Der er mange usikkerheder, når det kommer til næste år, men vi har en positiv forventning; dels afledt af markedet, men også fordi butikkerne gør det rigtig godt, slår han fast.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094