23948sdkhjf

Coops nye topchef er klar til at tage fat: Jeg har mine kæpheste

Kræn Østergaard Nielsen bragte sit eget navn i spil som ny Coop-topchef. Han får nok at se til

Coops nye topchef Kræn Østergaard Nielsen siger selv, at han har trænet til jobbet som øverste Coop-chef i 25 år.

Faktisk meddelte han for nyligt selv sit kandidatur til posten, så da formand Lasse Bolander ringede med tilbuddet om at blive øverste chef, tøvede Kræn Østergaard Nielsen ikke med at sige ja.

Nu skal den 40-årige østjyde sætte sit eget præg på Danmarks næststørste dagligvarekoncern. Det bliver med en lidt anden dagsorden end forgængeren Peter Høgsted, der især markerede sig som fortaler for en ny madagenda med fokus på mere kvalitet.

- Jeg er grundlæggende enig i den retning, vi bevæger os. Men jeg har også mine kæpheste, siger Kræn Østergaard Nielsen til RetailNews.

Han vil have mere fokus på kunderne og det, de oplever i Coops knap 1.100 butikker. Det er kerneopgaven, samtidig med at Coop fortsætter med mærkesager, såsom økologi og bedre mad.

- Vi har ikke brug for nye store idéer. Vi skal eksekvere det, vi har planlagt. Vi skal bruge mere krudt på butikkerne, siger Coops nye topchef.

Men har der i Coop været for lidt fokus på selve basisdriften?

- Vi har i hvert faldt haft mange store, nytænkende initiativer. Dem skal vi eksekvere fuldt ud. Men det er klart, at vi også skal have en fornuftig drift og tjene penge. Ellers kan vi jo ikke kæmpe for vores mærkesager, siger Kræn Østergaard Nielsen.

En anden stor opgave bliver at samle Coop som én virksomhed. Ifølge Kræn Østergaard Nielsen har der i en periode ikke været fuld harmoni i familien, som han selv formulerer det. Bl.a. har en række af Coops brugsforeninger været utilfredse med Peter Høgsted og krævet mere fokus på effektiv drift.

- Den disharmoni, der har været, skal vi selvfølgelig lave om på. Det betyder ikke, at alle kan få ret – men alle kan blive hørt, siger Kræn Østergaard Nielsen, der selv nævner dialogen med brugsforeningerne som et kerneområde.

Godt en fjerdedel af Coops butikker er ejet af selvstændige brugsforeninger. Dertil kommer, at Coop er en andelskoncern ejet af 1,8 mio. danskere.

Den nye topchef får nok at se til – bl.a. udrulningen af Coops nye lavpriskæde Coop 365, som skal afløse flere Fakta-butikker. Og så vil han stadig fokusere på onlinehandel med dagligvarer.

- Jeg bruger selv Coop.dk en gang om ugen suppleret med fysisk butik. Folk kommer til at kombinere det, så vi skal give dem en totalpakke. Jeg tror ikke, at online over natten river tæppet væk under butikkerne. Men vi vil se en vedvarende vækst, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.178