23948sdkhjf

Designa i millionminus: Vi har udviklet og afviklet

For køkkenproducenten Designa Kitchen Group har strategiske fravalg og investeringer i butiksnettet sendt bundlinjen på retræte. Trods et underskud i millionklassen holder Designas direktør Erik Høj fast i, at beslutningen var rigtig.

– Vi valgte sidste år at udfase de fladpakkede møbler, der i sin tid dannede grundlaget for Designa, fordi vores kerneforretning i dag udgøres af køkken-, bad- og garderobeløsninger, og det ikke længere var rentabelt for os at holde møbelproduktionen i gang, fortæller Erik Høj til Wood Supply.

Manøvren er slået igennem på bunden, hvor Designa Kitchen Group kom ud af 2019 med et underskud efter skat på 18 mio. kr., skønt et positivt cash flow fra den primære drift lød på 13 mio. Tallene, fra den endnu ikke offentliggjorte årsrapport, dækker også over, at der i årets løb er blevet investeret massivt i at optimere forhandlernetværket.

Farvel til 10 butikker

– Vi arbejder for at sikre, at vi har det stærkeste forhandlernet i Danmark og Norge, og det betød sidste år, at vi lukkede nogle af vores egne butikker i blandt andet Holstebro og Grenå, mens vi har solgt butikkerne i Esbjerg og Odense til selvstændige, og så har vi lukket nogle partnerbutikker, der simpelthen blev for små, fortæller Erik Høj.

– Desuden har vi brugt ressourcer på at placere os rigtigt i de store byer, så vi nu er til stede midt i København, Oslo og Stavanger, mens vi her i sidste uge kunne åbne en butik i Århus, uddyber han.

Hvor meget der præcist er blevet brugt på optimeringerne, vil Erik Høj ikke ud med, men han kalder det ”et pænt, tocifret millionbeløb” og er ikke i tvivl om, at det er den rigtige beslutning for virksomheden.

– Selvom det aldrig er sjovt at komme ud med underskud, så er grundforretningen i positiv drift og pengene er brugt på at udvikle og afvikle; vi kan se i år, at selv inden coronaen lå vi, sagt på godt jysk, rigtigt fornuftigt til, og vi oplever en god, forholdsvis stabil vækst, selvom vi har ti færre butikker end sidste år, så vi er fuldt ud bekræftet i, at det var den rigtige strategiske beslutning, slår han fast.

Vi er ikke detailister

Således ser Designa-direktøren også med positive forventninger på det igangværende regnskabsår, hvor køkkenproducenten for alvor har fået ryddet ud i såvel urentable forretningsområder som butiksnetværket. Efter de seneste års oprydning er antallet af selskabets egne butikker skåret ned til blot en enkelt, der som fabrikken ligger i midtjyske Kjellerup.

– Da jeg kom til for fem år siden, havde vi 20 egne butikker, men vi er ikke detailister, vi er køkkenproducenter, og vi skal have fokus på at gøre det, vi er gode til, fortæller Erik Høj, der dog godt vil afsløre, at man også har meget godt greb om lige netop Kjellerup-butikken.

– Her har man fordoblet omsætningen over de seneste fire måneder, og tallene for august ser også rigtig fornuftige ud, fortæller han.

Den nytiltrådte bestyrelsesformand Karsten Rydder Pedersen, som kommer med 12 års erfaring fra TCM Group, ser også, at indsatsen begynder at bære frugt:

– Der arbejdes seriøst og fokuseret på de rigtige områder i organisationen, og jeg kan se, at det nu begynder at manifestere sig i stabil og lønsom fremgang på tværs af koncernen og hos kædens forhandlere, siger bestyrelsesformanden i en pressemeddelelse.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095