23948sdkhjf

Nordjysk Netto fik bøder for ringe rengøring

Fødevarestyrelsen har flere gange været efter en Netto i det nordjyske for ikke at have styr på rengøringen i butikken – det har givet en bøde og har fået konsekvenser i butikken – hvilke konsekvenser vil Netto ikke oplyse

NORDJYLLAND: Fødevarestyrelsen tør ikke konkludere det og Nettos distriktschef bestrider det... men sammenligner man billedet, taget af Fødevarestyrelsen 30. januar, med billedet taget samme sted i butikken tre måneder senere, så ser det unægteligt ud som om, at det er nøjagtigt samme varer, der har fået lov til at ligge og flyde på gulvet hos Netto i Aabybro i en periode på mindst tre måneder.

Det skriver Nordjyske.dk.

De to billeder viser en flaske med brunlig væske og en kasse med et eller andet, der vejer 143 gram. På kassen står en ingrediensliste med vægtangivelser, så der er ingen tvivl om, at det er en fødevare, men hvilken, har NORDJYSKE ikke været i stand til at afkode, da billederne desværre er af for dårlig kvalitet. Fødevarestyrelsens kontrolrapporter afslører det heller ikke.

Tror ikke det er samme varer

- Under reolen med emballerede kaffe er der støvet, og der forefindes en tabt æske og en flaske. Lignende forhold set sidste gang, står der i kontrolrapporten for Fødevarestyrelsens besøg hos Netto i Aabybro, 29. april 2020.

- Jeg tror ikke nødvendigvis, det er de samme varer, der ligger under den reol. Der står 'lignende forhold' i rapporten, siger Jesper Vestergaard, distriktschef for Nordjylland, Netto.

Udover dette sted i butikken, så var der også rengøringsproblemer flere andre steder hos Netto i Aabybro i april. Gulvet var flere steder støvet, der var sorte belægninger og pap, der flød flere steder på gulvet og brødhylder var støvede, og der var ansamling af gråligt støv langs kanten under lågene i kølemontre med kød og fisk. Lignende problemer blev fundet ved besøget i januar.

Problemerne med rengøringen har nu kostet Netto i Aabybro 10.000 kroner i bøde.

Sagen får konsekvenser

Distriktschefen har set billederne og været på besøg hos Netto i Aabybro. Han var ikke tilfreds:

- Der har ligget nogen varer på gulvet, som vores personale har overset, fordi vi ikke har fået flyttet på paller eller kigget efter under reolerne. Det har vi rettet op på, siger Jesper Vestergaard og henviser til Fødevarestyrelsens seneste kontrolrapport fra slutningen af juni, der har en glad smiley, som viser, at alt er i orden hos Netto i Aabybro.

Det er butikkens eget personale, der har rengjort hos Netto i Aabybro. Det vil de fortsat gøre. Distriktschefen har nu haft et eksternt rengøringshold forbi, der har fået rengjort i bund alle steder og han har indskærpet overfor personalet, at de skal følge Nettos høje interne rengøringsstandarder fremadrettet.

Forlanger elitesmileys

Han oplyser, at rengøringsstandarden nu er højnet. Der bliver kigget under hylder og reoler hver dag. Episoden får ingen personalemæssige konsekvenser.

- Vores interne efterkritik holder vi for os selv. Men selvfølgelig har det konsekvenser. Vi er mennesker, der er passioneret omkring det, vi gør. Det går os meget på og påvirker os, at rengøringen ikke har været i orden. Vi skal naturligvis leve op til det, som Fødevarestyrelsen og vores kunder forventer af os. Vi skal ligge helt i top og er kun tilfredse, når vi har elitesmileys, siger Jesper Vestergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.178