23948sdkhjf

En kold fra Carlsberg-kassen - på papirflaske, tak

Carlsbergs ønske om at skabe verdens første "papirølflaske” af bæredygtige træfibre er endnu tættere på målet end nogensinde. Det oplyser Carlsberg i en pressemeddelelse.

Bryggerigruppen serverer i dag fredag en kold Carlsberg i to helt nye papirflaske-prototyper som en del af bæredygtighedstopmødet C40 i København.

Tre andre globale selskaber tilslutter sig samtidig  visionen om at udvikle mere bæredygtige emballager ved hjælpe den nye papirflasketeknologi.

Der er tale om to helt nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle - begge er fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber.
Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. 

- Vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack, siger Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen. 

Nye partnere om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, "Green Fibre Bottle" – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco® (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.

Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco® lancerer i dag.

Gittan Schiöld, adm. direktør for Paboco®, siger:

- Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141