23948sdkhjf

Flying Tiger: Nu skal omsætning slå igennem på utilfredsstillende bundlinje

En solid omsætning på og driftsresultat er blandt højdepunkterne i Flying Tiger Copenhagens årsrapport for 2018.

Flying Tiger Copenhagens kunder har i gennemsnit aldrig taget flere varer ned i indkøbskurven end i 2018.

I dagens årsregnskab for 2018 kan den danske detailkæde fremvise en rekordomsætning på DKK 5,6 mia. og en profitabel drift på DKK 257 mio.

Det er et billede på et stærkt DNA med unikkke produkter og en købsoplevelse, der inspirerer mennesker i hele verden, skriver Flying Tiger i en pressemeddelelse. 

Som meldt ud i januar er resultatet på bundlinjen for 2018 imidlertid ikke tilfredsstillende.

Bundlinjen viser et minus på DKK 541 mio., hvorfor der i slutningen af 2018 blev iværksat en gennemgående konsoliderings- og transformationsproces.

Efter fem år, hvor der blev åbnet en ny butik hver tredje dag, er alt fokus nu rettet mod at gøre hele koncernen mere lønsom. Så de flotte tal på toplinjen i højere grad slår bedre igennem på bundlinjen fremadrettet.

- Resultatet på bundlinjen er naturligvis ikke tilfredsstillende i sig selv, men det er vigtigt at understrege, at den ikke giver et repræsentativt billede på Flying Tiger Copenhagens tilstand. Eksempelvis skyldes 40 pct. af det negative resultat en regnskabsteknisk regelændring sammenlignet med 2017. Det er altså ikke penge, vi skal have op af lommen, siger adm. direktør Martin Jermiin.

- Ser vi på driften, sætter vi omsætningsrekord, vi har en stabil like-for-like vækst i butikkerne, og vi kan fremvise et driftsoverskud. Jeg er overbevist om, at de fleste i det nuværende detailmarked vil misunde os, at vi har et stabilt salg i vores butikker. Jeg og ejerkredsen har fuld tillid til, at Flying Tiger Copenhagens enestående koncept såvel som forretning er sund og bæredygtig, hvilket vores resultater i årets første fire måneder af 2019 også bevidner, siger han. 

Direktøren ser nu frem til, at konsolideringen foldes helt ud i 2019, som bliver et stabiliseringsår:

- En konsolidering har omkostninger på den korte bane, men på den lange bane er det sund fornuft. Vi er i fuld gang med at optimere driften af vores butikker og supportfunktioner, og vi kan allerede nu se strategien begynde at slå positivt igennem. Populært sagt er vi gang med at rydde op. Både på vores lagre, på hovedkontorerne og i vores butikker. Det handler om at optimere udgifter, konsolidere vores butiksnetværk, styrke vores supply chain, forbedre vores eksisterende butikker og ikke mindst udvikle vores i forvejen stærke DNA og koncept, forklarer Martin Jermiin.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11