Den billige elcykel kan blive dyr på sigt
En elcykel kan give følelsen af medvind på cykelstien. Men hvis motor eller batteri går i stykker, står du bare med en dyr cykel, som er tung at cykle på.
Derfor skal du være varsom med blindt at vælge discountudgaven.
- Det er typisk der, folk brænder nallerne, siger Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker hos Cyklistforbundet.
Det kan nemlig være svært og dyrt at finde reservedele, hvis cyklen er købt i et supermarked eller fra en asiatisk nicheproducent.
Og du vil få brug for nye dele på et tidspunkt, forklarer Mikkel William Nielsen, der er projektleder hos Forbrugerrådet Tænk, som har testet og fulgt markedet for elcykler.
- Elcykler går oftere i stykker og kræver hyppigere reparation end almindelige cykler. Derfor er det vigtigt at kunne få den repareret, siger han.
Den billige elcykel til 10.000 kroner kan nemlig blive en dårlig investering på sigt, hvis reparationerne koster lige så meget som selve cyklen.
Helt galt kan det gå, hvis elcyklen er et offbrand-mærke, som man slet ikke kan skaffe reservedele til. Det bør du sikre dig, at du kan, før du svinger dankortet.
- Hvis du køber den billige model, er det højst sandsynligt et batteri fra en tilfældig kinesisk fabrik. Og så kan det være utroligt svært at skaffe et nyt, der passer til cyklen, siger Magnus Lindhart Jørgensen.
Tjek derfor, at motor og batteri kommer fra en stor, troværdig producent, som også leverer reservedele til Danmark, råder cykelmekanikeren. Det kunne være Panasonic, Bosch eller Shimano.
Undersøg også, hvor længe du kan købe nyt batteri, råder Mikkel William Nielsen. Elcyklen vil nemlig tabe batterikapacitet med tiden - ligesom en mobiltelefon.
- Batteriet skal skiftes ud på et tidspunkt. Derfor skal du være klar over, hvad et nyt batteri koster, og hvor længe producenten har forpligtet sig til at levere batterier, siger han.
Hvis du vil købe et spottilbud, så gå efter et anerkendt mærke fra en stor producent, råder de to cykeleksperter.
/ritzau fokus/