450 kvm skal revolutionere storbyhandlen: Mød Tjæpt
Helt grundlæggende fisker Salling Groups nyeste koncept-påfund, Tjæpt, efter at opfylde nogle af de samme behov for travle storbykunder som 7-Eleven - eller for den sags skyld Føtex City fra samme koncern.
Men alligevel er den øverste ansvarlige for Tjæpt, Nettos danske direktør Braw Bakir, ikke med på at sammenligne alt for direkte med nogen konkurrenter. Især ikke med 7-Eleven.
Hans nyeste "barn" på Østerbro i København er nemlig en helt unik butik.
For selv om man vil kunne købe masser af drikkevarer og "tag med på farten"-mad i Tjæpt, når den første butik åbner 3. april, er der ifølge Braw Bakir også meget, der adskiller den fra convenience-markedslederen.
- Mig bekendt så har 7-Eleven ikke nogen måltidsløsninger. Og du kan ikke i 7-Eleven både handle de mest basale dagligvarer og indkøb til et hurtigt måltid, om det er en frokost, en tapas-menu eller aftensmad. Så du kan ikke kombinere de to verdener i 7-Eleven. Men det er det, vi forsøger at løse for danskerne, siger han.
I princippet kommer Tjæpt også i et vist omfang til at konkurrere med Føtex' convenience-butikker. Men Braw Bakir nedtoner det aspekt.
- Vi har altså kun en enkelt butik, og jeg ville ønske, at jeg allerede nu kunne kalde os en konkurrent for Føtex, 7-Eleven eller Circle K. Men med al respekt: Vi er altså kun én butik indtil videre, siger han.
- Tanken bag og hele vores filosofi er at prøve at teste noget af. Vi tror på, at der er et marked. Men vi tror også på, at der er ikke er et marked alle steder i Danmark. Det er i storbyerne. Derfra skal vi være nysgerrige på at udforske og se, om det er noget, vi kan få en forretning til at køre rundt med. Vi vil jo ikke gøre det, hvis vi ikke på et eller andet tidspunkt også kan tjene penge til det. Vi er jo købmænd, understreger han.
Den første Tjæpt-butik på Trianglen på Østerbro har et areal på omkring 450 kvm - og dermed en størrelse som rigtigt mange andre Netto'er af ældre dato i Københavnsområdet.
De er for små til, at Nettos 3.0-koncept rigtigt kan komme til sin ret. Men Braw Bakir ser ikke på nuværende tidspunkt en større konverteringsbølge for sig.
- Helt ærligt: Jeg er ikke så langt, at jeg har tænkt, at vi skal lave Netto-butikker om til Tjæpt. Det ikke tanken. De Netto-butikker, vi har, ligger afsindigt godt og er faktisk nogle ganske hæderlige forretninger for os. Det kan da godt være, at det for en, to eller tre af dem vil være en bedre forretning, hvis Tjæpt flyver for os. Men lige nu handler det for os om at få gjort Tjæpt knivskarp og så tage de læringer, vi allerede har fra kunderne i Express. Og så må vi se, hvordan det går, siger han.
Braw Bakir medgiver imidlertid, at Tjæpt med sine karakteristiske lyserøde farver er skridtet videre end det rene eksperiment, når det nu i den grad bygger på erfaringerne fra et tidligere eksperiment, Express.
- Hvis ikke vi havde kunnet se lyset, så havde vi jo bare lukket Express og sagt, at det blev ikke noget. Men vi kan jo se, at der er nogle ting i Express, der virker. Og når vi spørger kunderne, så kan de rigtig godt lide at komme ind i den her butik, hvor de ikke skal tage så mange valg. Vi har skåret gevaldigt meget ned på sortiment. De skal ikke til at vælge mellem fem, seks eller otte forskellige tomater eller seks forskellige rugbrød. De vil bare gerne hurtigt ind. Det skal gerne gå lidt tjept, siger Braw Bakir.
Der er til gengæld skruet op for sortimentet af specialøl, og måltidkasserne fra Salling Group-ejede Skagen Food får godt med plads, lige som Nettos premium-partner Løgismose har udviklet produkter specielt til Tjæpt.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.