23948sdkhjf

Carlsberg-formand vil gøre 250.000 udlandsdanskere til ambassadører

En task force med Carlsberg-formand Flemming Besenbacher i spidsen er klar med anbefalinger til regeringen, der skal styrke danske eksport og international rekruttering af medarbejdere

Det anslås, at der lever 250.000 danskere eller dansksindede uden for landets grænser. Hvis dén viden kan aktiveres og benyttes, kan danske virksomheder komme til at spinne guld på en helt ny hær af Danmark-ambassadører over hele verden.

Sådan lyder det fra en task force med topfolk fra dansk erhvervsliv, der i dag kommer med konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan få bedre gavn af de 250.000 danskere, der bor uden for landets grænser - der også går under betegnelsen, den danske diaspora.

Formanden er Carlsberg-formand Flemming Besenbacher, og tirsdag overrækker han de syv anbefalinger til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

- Udlandsdanskerne har en enorm ressource som kan hjælpe til at løse mange af de udfordringer, som danske virksomheder slås med i dag. Det kan være viden om lokale markeder for at understøtte dansk eksport. Det kan være at tiltrække de internationale talenter, som vi så hårdt har brug for. Eller det kan være at formidle fortællingen om det moderne Danmark, en fortælling som stort set er ukendt derude, siger Flemming Besenbacher til PolicyWatch.

Han ser et stort uudnyttet potentiale i udlandsdanskere, som han ikke mener bliver benyttet og henviser blandt andet til tal, der viser, at 80 pct. af udenlandsdanskerne gerne vil hjælpe mere end, de gør i dag.

Konkret forslår task force-udvalget at etablere en ny forening - Diaspora Denmark – der skal have ansvaret for at effektuere Danmarks diaspora-indsats. En diaspora er en betegnelse for en befolkningsgruppe, der lever spredt udenfor hjemlandet.

Indsatsen skal blandt andet understøttes af en digital platform, der skal styrke samarbejdet mellem danske virksomheder og interessenter og de danske udenlandsdanskere. Platformen skal indeholde en matchmaking-funktion, så danske virksomheder, der eksempelvis ønsker at prøve kræfter på et nyt marked, kan komme i kontakt med udenlandsdanskere i det pågældende land. Platformen skal også give udenlandsdanskerne adgang til opdateret viden om Danmark.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.299