Matas har succes online - og på Black Friday
Matas' salg voksede i det vigtige julekvartal. Væksten var drevet af en markant fremgang på nettet og en Black Friday, som blev den største handelsdag i Matas' snart 70-årige historie.
- Matas gennemgår en stor fornyelse, hvor vi arbejder systematisk på at udvikle oplevelsen i vores 279 fysiske butikker samtidig med, at vi satser hårdt på at udvikle vores salg online. Udviklingspotentialet er fortsat stort, men samspillet mellem butikkerne og nettet har gjort, at vi samlet set har haft et bedre julekvartal end sidste år, siger administrerende direktør i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg i en meddelelse.
Matas' omsætning vokser
Omsætningen i Matas i regnskabsårets 3. kvartal (perioden fra 1. oktober 2018 til 31. december 2018) var på i alt 1.093 mio. kr. mod 1.075 mio. kr. i 3. kvartal 2017/18 svarende til en stigning på 1,7 pct.
Årsagen er dels opkøbet af Firtal Group ApS, som blev endeligt gennemført den 13. november 2018, men også det underliggende salg i Matas egne butikker bidrog til væksten.
Salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i både 3. kvartal 2018/19 og i 3. kvartal 2017/18, steg 0,5 pct. i kvartalet.
Online salget rykker
Onlinesalget på matas.dk skilte sig i perioden særligt ud ud med en vækst på 51 pct. i forhold til samme periode året før.
- Det er særdeles positivt, at kunderne har købt mere på nettet samtidig med, at de har handlet stort set ligeså meget i de fysiske butikker som sidste år. Det betyder, at vi fortsat har rum til at investere i at modernisere butikkerne og udvikle vores tilbud på nettet til glæde for vores kunder og Club Matas medlemmer, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Delårsrapporten for de første 9 måneder af 2018/19 offentliggøres den 7. februar 2019.