Ny analyse viser styrket detailhandel i Aalborg Kommune
De flotte resultater er langt over landsgennemsnittet.
En stigning som er langt højere end landsgennemsnittet, fortæller kommunen selv i en pressemeddelelse.
Ny analyse fra Institut for Center-Planlægning (ICP) og Aalborg Kommune viser, at antallet af detailhandelsbutikker i kommunen er faldet fra 980 til 910 i perioden 2008-2017.
Til trods for nedgangen i antal butikker oplever detailhandlen fortsat vækst med en samlet omsætning på knap 13 milliarder kroner.
Analysen viser, at omsætningen inden for dagligvarer således er steget med 18 procent, og omsætningen i udvalgsvarer er steget med 14 procent i perioden.
Begge stigninger er højere end landsgennemsnittet, som er på henholdsvis 16 og syv procent.
- Det glæder mig, at butikkerne i Aalborg til trods for stærk konkurrence fra bl.a. udenlandske webshops fortsat øger deres omsætning, fortæller erhvervschef i BusinessAalborg, Tonny Thorup.
- Samtidig bemærker jeg med stor tilfredshed, at omsætningen af både udvalgsvarer og dagligvarer er steget mere i Aalborg end på landsplan. Som kommune er detailhandlen vigtig. Dels fordi et velfungerende butiksliv er afgørende for at tiltrække og fastholde indbyggere, virksomheder og turister, og dels fordi vores detailhandel faktisk beskæftiger knap 9.200 medarbejdere.
Færre men større butikker
Det samlede antal butikker i perioden 2008-2017 er faldet med 42 færre butikker med dagligvarer og 28 færre butikker med udvalgsvarer.
Bruttoarealet til butikker med dagligvarer i Aalborg Kommune er til trods for faldet i antal butikker øget med 18.700 m2 (stigning på 18%) og arealet til udvalgsvarer er steget med 59.400 m2 (stigning på 14%) i perioden 2008-2017.
- Butikkerne må have fat i den lange ende, for omsætningen er nu fordelt på færre butikker, der performer bedre end nogensinde, siger Tonny Thorup.
- Shopping har på mange måder et socialt element, som er med til at skabe et behov for fysiske butikker. De enkelte butikker har brug for mere og mere plads for at kunne give kunderne de rette oplevelser. Det kan f.eks. være kombinationen af butik, café mødested og værksted. Samtidig er der også flere og flere butikker, som integrerer deres fysiske butik med en webshop, fortsætter han.
Omsætningen har udviklet sig i forskellige retninger
Analysen viser desuden, at detailhandlen har udviklet sig forskelligt i Aalborg Midtby, City Syd området og den øvrige del af kommunen.
I 2007 havde Aalborg Midtby, City Syd og kommunen i øvrigt næsten en tredjedel hver af omsætningen.
Nu har Aalborg Midtby med sine 296 butikker fortsat det største antal udvalgsvarebutikker i kommunen men både det samlede bruttoareal og omsætning er højere i City Syd.
46 procent af alle butikker med udvalgsvarer i Aalborg Kommune har adresse i Aalborg Midtby, som samlet set står for 28 procent af omsætning af udvalgsvarer.
City Syd står for 50 procent af omsætningen, og butikkerne i den øvrige del af kommunen står for 22 procent.