23948sdkhjf

Rekord få butikker står tomme

Ved indgangen til 2018 er der igen blevet længere mellem tomme forretningslokaler, og Danmark har ikke haft færre tomme butikker i næsten syv år, viser nye tal.
Ved begyndelsen af januar kvartal lå blot 5,4 procent af landets knap 12,6 millioner kvadratmeter butikslokaler øde hen – det var et fald på 0,3 procentpoint fra fjerde kvartal 2017.

Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk, som er mæglernes fælles portal og landets største platform for erhvervslokaler, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

- Med 5,4 procent tomme butikker tangerer vi niveauet fra april 2017, og vi skal helt tilbage til midten af 2011 for at finde færre tomme butikslokaler. Tomgangen toppede i sidste kvartal af 2015, og siden er
andelen af ledige forretningslokaler skrumpet kvartal for kvartal. I tredje og fjerde kvartal af 2017 steg tomgangen så en smule trods opsvinget, men nu følger detailhandlen tilsyneladende igen den positive
tendens siden 2015, siger Mette D. Dehn, presseansvarlig i Ejendomstorvet.

Også Stig Plon Kjeldsen, analysechef i den landsdækkende Nybolig Erhverv-kæde, mener, at detailhandlen igen følger tendensen med faldende tomgang.

- For det første vinder spisesteder, cafeer og lignende frem på grund af danskernes voksende gå-ud-kultur. Tivoli har fx åbnet sin Food Hall, og Vapiano-kæden har etableret sig i Danmark og søger lokaler. For det
andet fornemmer vi, at mange iværksættere igen har lyst til at etablere sig med fx cafeer, børnetøj eller møbler. Der er en vis lejerotation, så de næstbedste beliggenheder har en del udmærkede lokaler uden
krav om ”nøglepenge”. For det tredje ser vi i de største byer, at både danske og udenlandske kæder i et vist omfang er interesseret i at udvide; i hovedstaden og Aarhus er udviklingen underbygget af øget turisme, siger Stig Plon Kjeldsen.

Han tilføjer, at selv om nethandel har udfordret store dele af detailhandlen, så giver det stigende privatforbrug også plads til ekstra omsætning i de fysiske butikker. Særligt i byer med befolkningsvækst registrerer Nybolig Erhverv fremgang.

Ejendomstorvet.dk’s månedlige tal for lejeniveauerne bekræfter den positive tendens for detailhandlen:

Ved indgangen til februar var den gennemsnitlige kvadratmeterpris for udbudte butikslokaler på landsplan 5,1 procent højere end 12 måneder tidligere – og hele 23 procent højere end for fem år siden.
Tomgangen er lavest i hovedstaden, og flere indkøbscentre har varslet udvidelser, fx Amager Centret, Fisketorvet på Vesterbro og Slotsarkaderne i Hillerød. Sidste år fik Danmark to helt nye indkøbscentre:
Kronen Vanløse og Broen i Esbjerg.

Før finanskrisen stod under to procent af landets butikslokaler tomme. Men tomgangen blev på få år mere end tredoblet og lå på over seks procent fra 2012 og næsten fire år frem.

Tomgangen nåede et højdepunkt på 6,6 procent i oktober kvartal 2015, men er siden faldet stort set uafbrudt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.091