Nye vaner går ud over indtjeningen i stationskiosker
DSB lukker 7-Eleven-butik på en ellers travl station.
Der har simpelthen ikke været kunder nok i butikken, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB Kommerciel.
-Det er ærgerligt, at det ikke er lykkedes at holde butikken rentabel, så der kan være en kiosk på stationen, siger han.
Faldet i indtjeningen hænger blandt andet sammen med, at det antal billetter, der bliver købt i kiosken, er faldet betydeligt, fordi kunderne i stedet benytter sig af digitale alternativer, forklarer avisen.
Samtidig stammer en god del af stationskioskernes omsætning fra salg af underholdning til togrejsen som for eksempel blade og magasiner – hvilket også er ved at blive udkonkurreret af folks egne smartphones.
7-Eleven på Nivå station har i stedet satset på at lokke folk til med frisksmurte sandwich, men det har ikke givet nok – trods en stor indsats fra personalet, forklarer Aske Wieth-Knudsen.