23948sdkhjf

Køkkenbossen erklærer: 'You can't kill the white kitchen!'

Designa vil først og fremmest lave nyttige funktioner til Hr. og Fru Jensen, som helst vil have hvidt. Ikke revolutioner.

Erik Høj er en glad Designa-direktør for tiden. Budgettet sagde, at omsætningen skulle vokse med 15 procent. Og monitoren siger 23.

Takket være salget af hvide køkkener med grebsfrie fronter, især.

Ja, de står fuldkommen ved det i hovedkvarteret i Kjellerup.

Jacob, som er marketingansvarlig, siger, at han har læst en artikel i et modeblad, der har spået det hvide køkkens død. Så det griner de lidt ad. De trendforskere kan da bare pakke sig.

- You can't kill the white kitchen!, slynger Erik Høj det ud i kontorrummet.

Hvide køkkener, sorte biler

Det er et dansk særkende og er her for at blive, og han sammenligner det hvide køkken med biler. Modefarver kommer og går. Bilfarver som hvid, grå og sort består.

Designa har tænkt sig at forblive det, som Designa forlængst er. Et køkken til den store, bredde midte. Et dedikeret volumenmærke, som skal ud i alle landets hjørner og optimere salget.

Og ikke det firma, der løber foran alle andre med trends. Det må andre gøre.

For et køkken skal også se godt ud om 3 år. Og det gør det hvide, mener han.

Så når Erik Høj taler om det næste, taler han ikke om forbløffende blærefunktioner og revolutionerende design, men om små justeringer, der gør hverdagen nemmere for "Hr. og Fru Jensen".

- Helt banale funktioner som at udvidde en affaldsskuffe, så der er plads til 5 forskellige beholdere til affaldssortering, nævner han.

- Man kan spørge sig selv, om man stadig kan udvikle de helt banale funktioner i et køkken. Og ja, det kan man altid.

Bricks er Designas trendfokus

Men trends tilbyder Designa også. Det er bare ikke det, der trækker volumensalget, påpeger han.

I 2016 lancerede Designa opbygningskonceptet Bricks. Som er et smart og kundetilpasset modulsystem for at sige det pænt. Et æstetisk kaos af skuffer, der sidder hulter til bulter. Nærmest som legoklodser. For at sige det anderledes.

Og lanceret i moderigtige farver og med mulighed for alle tidens modematerialer.
Erik Høj fremhæver, at Bricks, som nu også er lanceret som et badeværelsemøbel, har højnet selvtilliden i hele organisationen.

Det er bare de hvide standardkøkkener, der stadig sælges langt mest af. Og det er godt nok.

Fordi Bricks er fuld af valgfriheder, har konceptet oplevet lidt af samme problemstilling som Montanas valgfrihed med kassereoler. For mange kunder er valgfriheden uoverskuelig.

- Derfor arbejder vi med nye måder at sælge Bricks, hvor vi viser 3 måder at stille det op på.

Bricks har givet overvejelser

Man har også erkendt hos Designa, at det æstetiske kaos kan være mindre anvendeligt på "køkkensiden" af en køkkenø. Derfor udstiller Designa en model, hvor der er traditionel opbygning på køkkenside. Og æstetisk kaos på den side, der vender ud mod alrummet.

Konceptet Bricks har fået megen forskellig feedback.

- Der er nogle, der siger, at det ser rodet ud, når de ser det i butikken. Men vi har også fået masser af positiv efterevaluering, som handler om funktionaliteten.

Igen er han konservativt indstillet. For nok taler mange i tiden om sammensmeltning af køkken og alrum.

- Men folk går stadig i køkkenbutik for at finde et køkken. Ikke for at købe et møbel. Det skal være noget, man kan sælge som noget ekstra.

At sælge Bricks - og meget andet som almindelige, hvide køkkener - bliver vendt, når forhandlerpartnere fra Danmark og Norge mødes med Designa-teamet og Designa-leverandører til et stort "2018-kick off", som foregår i Kjellerup sidst i oktober.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08