23948sdkhjf

Nu går politikerne ind i sagen om farlige ladcykler

Der skal laves EU-retningslinjer om ladcyklers bremser, mener Venstre og Enhedslisten.
Det skal være slut med farlige ladcykler, hvor bremserne ikke virker optimalt. Sådan lyder meldingen fra flere politikere, efter at flere danskere føler sig utrygge ved bremserne på deres ladcykler.

DR Nordjylland har talt med en lang række cykelhandlere og ejere af ladcykler, der beretter om så dårlige bremser, på særligt de billigere ladcykler, at de bliver farlige at køre på.

En aktindsigt som DR Nordjylland har fået fra Bornholms Politi viser desuden, at skrævbremsning på ladcykler i mindst et tilfælde har været en medvirkende årsag i en fatal ulykke, hvor en bornholmsk mand i 30’erne mistede livet i 2014.

I det tilfælde var ladcyklens ustabilitet og betydelige skævbremsning årsagen til, at føreren mistede kontrollen over cyklen, ifølge aktindsigten.

I dansk lovgivning er der ingen præcise krav om, hvor godt en ladcykel skal kunne bremse, men det bør der være, mener Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten.

Han peger på en fælles europæisk standardordning, som en mulig løsning.

- Jeg kan ikke se andet end, at det ville give god mening, at der faktisk var en eller anden form for godkendelsesordning. Og det må gerne være en europæisk standardordning, siger han.
Også i regeringspartiet Venstre vil man nu have fælles europæiske spilleregler.

- Vi skal hurtigst muligt have nogle fælles EU-regler, og dem skal vi så se at få indført og håndhævet her i Danmark, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er Venstres transportordfører.

Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vil også kigge på kontrollen med ladcyklerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082