23948sdkhjf

Billigere biler får CO2-udslip til at stige marginalt

Der vil blive solgt større biler. Men samlet bilsalg vil være uændret, vurderer regeringen om nye afgifter.
Det vil ikke have nævneværdige miljømæssige konsekvenser at sænke registreringsafgifterne på biler.

Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.

CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.

Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.

- Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.

Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.

Tirsdag skrev netmediet Altinget, at beslutningen om at sænke prisen for at køre over Storebælt ventes at få CO2-udledningen til at stige med 57.000 ton årligt.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096