Der er fuld fart på fuldkornsbølgen
Antallet af fuldkornslogomærkede produkter er rekordhøjt.
Det skriver Fuldkornspartnerskabet i en pressemeddelelse.
Antallet af produkter med fuldkornslogoet er steget massivt siden logoets lancering i 2009, og salget er fulgt med.
Analyseinstituttet Nielsen har netop gennemført en opgørelse på vegne af Fuldkornspartnerskabet, som viser at antallet af logomærkede produkter steget med 17 procent og det vækker stor glæde hos Fuldkornspartnerskabet.
- Vi er meget stolte over, at danskerne nu har mulighed for at vælge mellem 800 fuldkornsprodukter, når de f.eks. skal købe mel, brød, knækbrød, ris, morgenmadsprodukter og pasta. Fuldkornslogoet har bidraget til, at de danske forbrugere er blevet bevidste om det store udvalg af fuldkornsprodukter, og det har dermed været en stærkt medvirkende faktor til det øgede salg”, siger Niels Brinch-Nielsen, administrerende direktør for Valsemøllen A/S og bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet.
Fuldkornspartnerskabet består blandt andre af Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder.
Fuldkornspartnerskabet har siden 2009 arbejdet på at få danskerne til at spise mere fuldkorn, og da indsatsen begyndte, var der 150 logomærkede produkter. I dag er der 800 fuldkornslogomærkede produkter.
- Hvis udviklingen af nye spændende fuldkornsprodukter fortsætter, er der mulighed for at opnå vores ambition om, at danskerne i gennemsnit spiser minimum 75 gram fuldkorn om dagen, siger Gitte Laub Hansen, Projektchef hos Kræftens Bekæmpelse og partner i Fuldkornspartnerskabet.