Regnfuld sommer sender pølsometeret i bund
78 millimeter nedbør. Så meget regn faldt der på landsplan i juli i år. Det er 12 mm mere end normalen på 66 mm. Det har givet få grillaftener med solskin, og det har kunnet mærkes hos fødevareproducenterne.
Arla har solgt 20 procent mindre koldskål i år i forhold til 2016, og i kødindustrien har sommeren også givet et par overraskelser.
- Vejret har en kæmpebetydning for vores produktion, især om sommeren, men også om vinteren. Hos Tulip starter sommersæsonen ved påske, hvor campingpladserne åbner, og løber frem til uge 36, siger Michael Ravn, kommunikationsansvarlig i Tulip.
- Vi bruger faktisk mest den norske YR-tjeneste, og den bestemmer, hvor meget og hvilke råvarer, vi bestiller hjem. Vi justerer produktionen på ugentlig basis. Det giver til tider logistiske udfordringer, fordi vi producerer på forskellige geografiske enheder rundt om i Danmark, siger Michael Ravn.
Det er især pølserne, som danskerne smider i indkøbskurven, hvis solen skinner, og derfor har Tulip internt et pølsometer, der afgøres af vejret.
- Vi får tit beskeden fra vores kunder, at hvis det bliver solskin, så vil de gerne have dobbelt så meget. Såvi kan godt mærke det på bundlinjen, når sommeren har været så dårlig som i år, siger Michael Ravn.
Nedtur for is, øl og sodavand
Også salget af is er ekstremt påvirket af sommervejret. Flere danske isproducenter melder om markant nedgang i salget, blandt andet Frisko Is og Polar Is. Is er dog ikke en ferskvare og holdbarheden gør, at man ikke risikerer at brænde inde med produktionen i samme grad som i kødbranchen.
Hos Royal Unibrew, der har et stort Nordeuropæisk marked, kan den våde sommer aflæses på både omsætning og indtjening. Målt i hektoliter solgte landets næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, lidt færre øl og sodavand i de første seks måneder af 2017 end året før. På grund af det dårlige sommervejr i Nordeuropa, som er et stort marked for Unibrew, dæmper selskabet dog forventningerne til hele årets omsætning med 100 millioner kroner til nu 6,25 milliarder kroner.
Trøster sig i flæsk
Den dårlige sommer har dog givet et boost til andre produkter. På en enkelt uge i juli blev der solgt 1,2 millioner skiver stegeflæsk.
- Det svarer til 44 ton og er helt vanvittigt. Vi har aldrig solgt så meget før, så danskerne må siges at gå amok i stegt flæsk, siger Dennis Harder Sørensen, fabrikschef for Tulip Fresh Meat Herning.
Årsagen? Formentlig at flere dagligvarekæder havde tilbud på stegeflæsk i uge 28 kombineret med det ustadige vejr.
- Vi har ikke haft sommervejr af betydning, så måske har nogle fundet trøst i en gang stegt flæsk med persillesovs, gætter Dennis Harder Sørensen.
Det er ikke kun stegt flæsk, der hitter i regnvejret.
-- Vi har et godt salg af panerede varer som karbonader, schnitzler og koteletter. Det plejer vi ellers aldrig at køre med i grillperioden, siger Dennis Harder Sørensen.
Om vinteren er det især supperne, der er vejrafhængige.