23948sdkhjf

Bilgigant scorer solide gevinster på kritiseret leasing-metode

Det er en udnyttelse af vores afgiftssystem, lyder kritikken af en såkaldt "bilvask", som bruges af Toyota med det resultat, at registreringsafgiften går ned, mens fortjenesten går op.
Verdens næststørste bilproducent, Toyota, opnår solide gevinster ved at sælge helt nye biler til sit eget leasingselskab, inden bilerne få måneder senere bliver sat til salg af forhandlere som næsten nye biler med ganske få kilometer på tælleren.

Det skriver Jyllands-Posten.

Metoden, som i bilbranchen kaldes ”at vaske biler”, betyder, at Toyota og forhandlerne kan minimere registreringsafgiften og i stedet skrue op for profitten.

Jyllands-Posten er i besiddelse af en intern prisliste fra samhandlen mellem Toyota og forhandlerne, og den løfter for første gang noget af sløret for, hvordan gevinsten bliver fordelt, når branchen bruger metoden, som har skabt vrede på Christiansborg og hos brugtbilsbranchen, der føler sig klemt i konkurrencen.

F.eks. sælger Toyota en Toyota Avensis med en listepris på knap 370.000 kr. til sit eget leasingselskab for under 200.000 kr. inklusive registreringsafgift og lejer den ud til forhandlere i op til fire måneder.

Derefter kan forhandleren købe bilen fri for 260.000 kr. og sælge den videre til en privat kunde til den langt højere markedspris, skriver Jyllands-Posten.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08