23948sdkhjf

Indbetninger: Digitalisering skubber byrderne over på virksomhederne

Ny analyse viser, at virksomhederne og deres revisorer bruger stadig mere tid på indberetninger. Det må der sættes en stopper for, siger revisorerne.
”Vi bliver nødt til at have gjort op i kroner og øre, hvad det koster at håndtere indberetninger til det offentlige. For selv om indberetninger til SKAT, Danmarks Statistik, Erhvervstyrelsen og andre offentlige myndigheder i vidt omfang er blevet digitaliseret i de senere år, tager de stadig lang tid, og der bliver stadig mere at indberette”.

Det siger erhvervspolitisk direktør i FSR Danske Revisorer Tom Vile Jensen til www.idag.dk .

Baggrunden er en ny analyse blandt danske revisorer, der viser, at revisorernes kunder bruger mere tid og flere revisortimer på at få assistance til indberetningerne.

Forklaringen er bl.a., at det offentlige har brugt digitaliseringen til at afkræve virksomhederne flere oplysningerne samtidig med, at indberetningssystemerne mangler brugervenlighed.

”Her 1. marts, hvor der skulle indberettes moms, havde vi igen et stort nedbrud. Det var svært at komme igennem og mange ”hang” i systemet. Den slags koster i den grad virksomhederne mandetimer”, tilføjer Tom Hvile Jensen.

Samlet giver analysen et billede af, at digitaliseringen i første omgang er brugt til at hente gevinster på offentlig side, mens bøvlet skubbes over på virksomhederne. Et eksempel er selskabsselvangivelsen som ved digitaliseringen voksede fra fire til 11 sider.

Krav om byrdetest

”Vi foreslår derfor, at obligatoriske digitale løsninger med en vis volumen ikke må lanceres uden en ’byrdetest’, som giver en vurdering af, hvilken effekt de har på byrderne hos virksomhederne – og at udgangspunktet for nye løsninger altid er, at byrderne reduceres,” tilføjer Tom Vile Jensen.

Et eksempel på, hvilken kompleksitet der opstår, er den såkaldte skattekonto. Den skulle give brugerne et bedre overblik over de indberetninger og indbetalinger og udbetalinger virksomhederne har i forhold til SKAT

Men skattekontoen opfattes alligevel af virksomhederne som en byrde.

En af forklaringerne kan være, at man ikke må indbetale skyldige beløb tidligere end fem dage før en betalingsfrist udløber. Hvis man eksempelvis indberetter moms i god tid og vil indbetale samtidig i en arbejdsgang, får man sendt pengene retur, hvis man indbetaler tidligere end fem dage før tid.

Dobbeltarbejde skal undgås

FSR Danske Revisorer arbejder bl.a. i VirksomhedsForum for enklere regler for at forbedre digitaliseringen at indberetningssytemet.

Skal byrderne i de eksisterende digitale indberetninger reduceres, peger revisorerne primært på to ting. Brugervenligheden skal forbedres og dobbeltindberetninger skal udryddes ved i højere grad at genbruge data på tværs af myndigheder.

”Dobbeltindberetninger tager dobbelt så lang tid. Digitaliseringen gør det lettere at genbruge data. Det skal vi selvfølgelig høste gevinsterne af,” siger Tom Vile Jensen og fortsætter:
”Et øget fokus på brugervenligheden er dog det, som flest revisorer efterspørger. Bedre brugervenlighed kan minimere både misforståelser, spildt tid og supportopkald til det offentlige. Inddragelse af brugerne og brugertests bør derfor altid være i fokus, når nye løsninger lanceres, mens eksisterende løsninger med en vis volumen løbende bør brugertestes efter lancering.”



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109