23948sdkhjf

E-handlen og den fysiske handel smelter sammen

E-handlen boomer, men konkurrencen om kunderne er hård. De butikker, der vil gå sejrende ud af kampen er dem, der forstår at integrere fysiske og digitale salgskanaler. Det viser en ny stor analyse af danskernes e-handel fra Dansk Erhverv.
Online eller fysisk handel?

Ifølge en ny rapport fra Dansk Erhverv, der kortlægger danskernes e-handel, er der ikke længere grund til at skelne.

Det fortæller organisationen i en pressemeddelelse.

Den fysiske handel og online-handlen er nemlig godt på vej til at smelte sammen – ikke mindst når det gælder forbrugeradfærd.

Ved 11 pct. af danskernes onlinekøb har forbrugeren besøgt en fysisk butik for at undersøge varen først – såkaldt showrooming. Men ved 25 pct. af de fysiske køb har forbrugeren søgt information om den specifikke vare via en eller flere netbutikker først – såkaldt webrooming.

Samtidig viser Dansk Erhvervs analyse, at 33 pct. af forbrugerne peger på muligheden for at bytte online-købene i en fysisk butik som en vigtig parameter for, hvilken netbutik de vælger at handle i.

Fuldt integreret detailmarked
- Det viser, at vi for alvor er på vej mod en fuldt integreret fysisk og digital detailhandel – såkaldt omnichannel – for det er det, kunderne efterspørger, forklarer Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel og Transport i Dansk Erhverv.

- Den fysiske butik og netbutikken er ikke længere hinandens konkurrenter, men komplementerer hinanden. Fremtiden for detailhandlen ligger derfor i at integrere salgskanalerne og skabe en helhedsoplevelse for kunderne, uanset om de befinder sig online eller i den fysiske butik, siger Henrik Hyltoft.

Dagligvarehandlen på nettet har rundet 2,5 mia. kr.
Danskerne e-handlede sidste år for 95 mia. kr., og i 2016 spår Dansk Erhverv, at e-handlen runder rekordhøje 110 mia. kr.

Målt på omsætning er det varegrupper som elektronik, tøj og sko samt musik og film, der fylder mest i danskernes digitale indkøbskurv. Men også dagligvarehandlen er godt med målt på omsætning. Selvom danskerne i dag kun køber knap 2 pct. af deres dagligvarer på nettet, rundede dagligvarehandlen online sidste år 2,5 mia. kr. i samlet omsætning, og dermed springer dagligvarer ind på en femteplads over de varegrupper, som der bliver e-handlet mest for.

- Vi hører ofte, at danskerne ikke er parate til at handle dagligvarer på nette, og set i forhold til den samlede dagligvarehandel fylder e-handlen fortsat kun en lille andel. Men omsætningen er kraftigt stigende – ikke mindst fordi særligt de yngre børnefamilier i stigende grad benytter sig af muligheden for at købe dagligvarer på nettet, siger Henrik Hyltoft.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111