Hver syvende forbruger truer virksomheder med Facebook
"Shitstorms" er forbrugernes nye våben.
15 procent af de adspurgte i en ny undersøgelse svarer, at de en eller flere gange har advaret en udbyder af varer eller services om, at de ville lægge dårlige anmeldelser på nettet. Undersøgelsen er gennemført af Megafon for Politiken.
- Jeg tror desværre, at det er ret almindeligt, at kunderne truer med dårlig omtale. Det er, hvad vi hører, siger markedschef for handel i Dansk Erhverv Lone Rasmussen, der tilføjer, at forbrugerne nogle gange går galt i byen i deres angreb.
Dansk Erhverv oplyser for eksempel, at slikkæden Candy King mistede 20 procent af deres omsætning efter en uretmæssig anklage om salg af uhumsk slik.
Ifølge lektor Per Østergaard Jacobsen fra CBS behøver en shitstorm dog ikke være dårligt nyt for en virksomhed, for hvis anklagen er uberettiget, så kan stemningen vende, og kunderne begynde at bakke op om virksomheden i stedet.
Det skete for eksempel for Kähler i forbindelse med sagen om den famøse jubilæumsvase, påpeger han.