Løvbjerg vender underskud til overskud
Med sorte tal på bundlinjen er nye butikker det langsigtede mål for en af Danmarks mindste kæder.
– Målet er højere. Men det er vigtigt for os, at overskuddet ikke kommer fra en stor reduktion i lønomkostningerne eller engangsindtægter. 2016 handler for os om at skabe overskud med en stabil, underliggende drift, siger Jesper Due, der har været administrerende direktør for kæden gennem de seneste to år.
Det skal blandt andet ske ved at styrke samarbejdet med leverandørerne.
– Som privatejet supermarkedskæde kaster vi os heller ikke uhæmmet ud i et ræs om nye butiksplaceringer. Men det betyder ikke, at vi ikke har ambitioner. På den lange bane skal vi åbne nye butikker, og mulighederne er der. Der er masser af byer, hvor Løvbjerg-brandet er kendt, men hvor vi ikke er til stede i dag, siger direktøren og understreger, at det har været en strategisk beslutning ikke at åbne nye butikker de seneste år, siger han.
Der er heller ikke konkrete planer for nye butikker lige nu – i hvert fald er de ikke officielle.
– Kan vi ikke lave overskud med 16 butikker, kan vi heller ikke med 17. Så at få de eksisterende butikker til at give overskud har haft første prioritet, siger han og tilføjer, at Holstebro, Haderslev og Silkeborg, hvor Løvbjerg tidligere har haft butikker, står højt på ønskesedlen.