Elektronik-priskrig får kunderne til at prutte om prisen
Elektronikbutikkerne skal i stigende grad håndtere forhandlingslystne forbrugere
Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte ifølge en pressemeddelelse fra virksomheden.
- I disse år ser vi en stigende tendens til, at man forhandler om prisen. Internettet har jo gjort det ekstremt let at sammenligne priser på tværs. Den information er guld værd for forbrugerne, når man efterfølgende tager på indkøb i butikkerne. Her vil man ikke betale mere end den billigste pris, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.
Tallene viser tydeligt, at forbrugerne kun i ringe grad har forståelse for, at det koster penge at drive en butik, mener Peter Mølkjær:
- Der er selvsagt en masse omkostninger ved at drive en fysisk butik i forhold til blot at sælge varer på nettet. Den virkelighed kender butiksejerne alt for godt, men det er tydeligvis noget, der i stigende grad preller af på forbrugerne.
Slaget er dog ikke tabt for butikkerne, mener Peter Mølkjær, men de er nødt til at satse på andet end bare pris.
- Når man spørger danskerne om fordelen ved at handle i den fysiske butik, kommer 'kompetent rådgivning' ind på en førsteplads. Samtidig går danskerne op i, at det er let at bytte eller returnere, at der er hurtig leveringstid, samt at der er en god kundeservice, efter man har købt produktet.
Om undersøgelsen:
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte i februar 2016.
Har du inden for de seneste 5 år forsøgt at prutte om prisen i en butik i Danmark? (mulighed for flere svar)
- Ja, i en elektronikforretning: 22 pct.
- Ja, hos en bilforhandler: 21 pct.
- Ja, i en tøjforretning: 17 pct.
- Ja, i en møbelforretning: 14 pct.
- Ja, i et byggemarked: 9 pct.
- Ja, i en skoforretning: 6 pct.
- Ja, i en brugskunst- eller hobbyforretning: 3 pct.
- Ja, i en dagligvareforretning: 3 pct.
- Ja, i en blomsterforretning: 2 pct.
- Ja, hos frisøren: 2 pct.
- Ja, på en café eller restaurant: 2 pct.
- Ja, i en kosmetik/plejeprodukt-forretning: 1 pct.
- Ja, i en kiosk eller bager: 1 pct.
- Nej: 49 pct
- Ved ikke: 4 pct.
Top fem fordele ved at handle i en fysisk butik*
1. Kompetent og professionel rådgivning
2. Let at bytte eller returnere produkter
3. Leveringstider
4. Kundeservice efter indkøb
5. Sikkerhed omkring personlige data
* Kilde: Deloittes julehandelsanalyse 2015, baseret på 760 svar.