23948sdkhjf

10 gode råd: Få succes med eksport til Tyrkiet

I samarbejde med Udenrigsministeriet bringer RetailNews her et par håndfulde med gode råd til egnet forretningsetikette i landet, hvor tålmodighed er en dyd.
Den danske vareeksport til Tyrkiet er mere end firedoblet i perioden fra 2000 til 2013, men da den økonomiske vækst i den folkerige republik ser ud til at fortsætte, er der naturligvis plads til flere danske aktører på det spændende marked.

I samarbejde med Udenrigsministeriets magasin, Eksportfokus, bringer RetailNews derfor her 10 gode råd til, hvordan danske virksomheder lettest opnår succes med salget i Tyrkiet:

1. Husk de to P’er. Presence and Patience. Eksport til Tyrkiet er en investering – i tid, penge og tilstedeværelse. Hav tålmodighed og vær til stede.

2. Vær en dreven forhandler. Tyrkerne forhandler til det sidste, så en aftale er ikke en aftale, før der er penge i banken. Bliver du mødt med et frækt tilbud, så tag det ikke ilde op, men forhandl!

3. God gammeldags høflighed er vigtig. Tyrkiske arbejdspladser beskrives som meget formelle.

4. Bevar roen. Tyrkerne er verdensmestre i at skændes, bevarer du roen, har du kontrol. Risikoen for, at din tyrkiske forretningspartner vinder forhandlingen er stor, hvis du hidser dig op.

5. Vær ambitiøs i valg af partner. Vælger du at ansætte en partner med tyrkisk baggrund, så stil høje krav – både til arbejdserfaringer og sprogkundskaber. Lad eventuelt den danske ambassade i Tyrkiet eller generalkonsulatet i Istanbul tage en snak med vedkommende, hvis du er i tvivl.

6. Tjek tolke-behov. De fleste forretningsfolk i større virksomheder taler engelsk, nogle også tysk og fransk, men undersøg, om der er brug for tolk.

7. Vær social. Tyrkerne er gode til at beholde kontakten med gamle kammerater, og det gennemsyrer forretningslivet, hvor det er nemmere at få en aftale i stand, hvis man har bånd til hinanden.

8. Kend bureaukratiet. Det er stort og tungt, og tingene har det med at ske i sidste øjeblik i Tyrkiet.

9. Undervurdér ikke, hvor dygtigt et handelsfolk, tyrkerne er. De har levet af handel siden det osmanniske imperiums storhedstid i det 16. og 17. århundrede.

10. Send chefen. Når nye forretningsforbindelser skal knyttes, er det almindeligt, at tyrkerne sender deres øverste chef. Vær parat til at matche dette, hvis du vil virke overbevisende. Tag jakkesættet eller spadseredragten på, hvis du er i tvivl om påklædning. Tyrkiske forretningsfolk er typisk ret velklædte.


Fakta: Tyrkiet som handelsnation

• Tyrkiet var i 2012 det 24. største eksportmarked for danske virksomheder.
• Siden 2001 har væksten i vareeksporten til Tyrkiet været ca. 11 procent pr. år.
• I perioden fra 2002 til 2011 er den gennemsnitlige BNP pr. indbygger vokset med 5 procent hvert år.
• Tyrkiet vurderes som en af verdens 20 største økonomier.
• Det er den tyrkiske regerings målsætning at være blandt de 10 største økonomier i 2023.
(Kilder: Udenrigsministeriet og DI)

Læs meget mere om Tyrkiet som eksportland i den Vækstmarkedsstrategi, regeringen lancerede sidste år, ved at klikke her .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124