23948sdkhjf

Danskerne impulskøber i stor stil med mobilen

Godt 40 pct. af danskernes indkøb på mobilen er impulskøb. Det gælder kun 22 pct. af købene på computeren. Det viser nye tal fra Dansk E-handelsanalyse fra maj.
Godt hvert tredje køb på nettet sker som et impulskøb, og her er det især mobiltelefonen, der bruges. 41 % af danskernes køb via mobiltelefonen skete som impulskøb i maj, mens det kun var det halve (22 %), når vi sad med en pc. Tablets placerer sig midt i mellem.

- Det ligger lige for, at vi bruger mobilen til en spontan handel, fordi vi altid har den på os. Så der er ikke langt fra inspiration til køb. Det er lidt sværere at bevarer impulsen, hvis man først skal have liv i en pc. Så uanset om man er på farten eller sidder hjemme i sofaen, så er mobilen eller tabletten altid inden for rækkevidde og klar med det samme – også til e-handel, konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Sammenligner ikke priser
Danskerne udnytter ikke alle mulighederne for at sammenligne priser og varer på nettet, for i gennemsnit skete halvdelen af alle køb i samme butik, hvor kunden valgte at søge efter varen, viser nye tal i e-handelsanalysen.

- Vi ved, at op mod 2/3 af forbrugere vender tilbage til butikker, hvor de har handlet før. Men det overrasker os, at 53 % slet ikke har foretaget et tjek af varer og priser i andre butikker inden køb. Der er dog store udsving, når vi ser på forskelle mellem varegrupperne, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Varer som udstyr til både, cykler og biler samt elektronik og sportsudstyr bliver tydeligt tjekket andre steder. Her er det 6 ud af 10 købere, der besøger andre butikker inden køb, og rigtig mange runder både 3 og 4 netbutikker, inden de køber. Omvendt er kunderne ikke i tvivl, når de køber dagligvarer på nettet. Her er det næsten 8 ud af 10, der går direkte til den
foretrukne butik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078