23948sdkhjf

Detailbutikker har tabt datahalen

Der ligger et enormt uudnyttet potentiale for detailbutikker i forhold til at indsamle og udnytte det informationsspor, kunderne afsætter, når de besøger butikslokalerne.
Netbutikkerne har knækket koden, og detailhandlen taber terræn på den konto. Re-tail retail konferencen i København d. 6/2 skal give detailbutikkerne et indblik i, hvad kundedata kan betyde for forretningen.

Det har længe været et livsvilkår for netbutikkerne at indsamle data om kunderne for at kunne analysere og optimere salget. Konverteringsrater og anbefalinger af produkter, som andre kunder har kigget på, er et must i bestræbelserne på at få flere varer klikket ned i indkøbskurven. Det kan lade sig gøre, fordi dataene om kundernes adfærd ligger lige for fødderne i den digitale verden. For langt de fleste detailbutikker er det derimod en udfordring af de større at få indsamlet og brugt de samme oplysninger, når en kunde fysisk besøger en butik.

- Det er i princippet noget af et paradoks, fordi detailbutikkerne har utrolig mange touchpoints med kunderne, hvor det er muligt at indsamle oplysninger, der kan bruges til at optimere forretningen, siger Thomas Blach-Petersen, der er administrerende direktør i business intelligencevirksomheden Inspari. Han har arbejdet med dataindsamling og analyse af kundedata i mere end 20 år.

Ifølge ham efterlader kunderne en hale af data efter sig, som kun de færreste detailbutikker formår at samle op.

- Der ligger så meget viden i den adfærd, de har i butikken, som man kan bruge til at give en bedre oplevelse for kunden eller anspore dem til at købe en ekstra vare, som andre med samme adfærd har vist interesse for. Den store udfordring er at tænke dataindsamlingen ind i den fysiske butik, og her kan vi se fra nethandlen, at der er et kæmpe uforløst potentiale, siger han.

Udlandet er langt foran
Der er kun ganske få butikskæder herhjemme, der ifølge Thomas Blach-Petersen formår at udnytte kundedataene optimalt. Coop er en af dem, men de har også et helt unikt setup med en solid medlemsdatabase, der giver dem en masse brugbare informationer at analysere.

Udlandet er til gengæld generelt langt længere fremme i forhold til at bringe digitale løsninger i spil i de fysiske butikker, mener en ekspert på området.

- Vi ser en række forskellige trends, som vinder indpas på detailområdet i mange lande, mens vi i Danmark måske kun lige har fået øje på, at der ligger nogle muligheder. Crowdsourcing, hvor kunderne på forskellige måder kommer med input, bruges eksempelvis i stigende grad til at sammensætte det rigtige sortiment i butikken, fortæller Dorte Wimmer, der er Client Director i Retail Institute Scandinavia - et konsulent- og videnshus, der blandt andet overvåger tendenser på den globale detailscene.

- Der findes mange inspirerende og effektive digitale løsninger, som kan hjælpe med at indsamle viden om, hvad kunderne rent faktisk ønsker, at butikken skal have på hylderne. Herhjemme har vi kun set få eksempler, og vi er ret langt bagud med at integrere digitale platforme i de fysiske butikker i forhold til lande, vi normalt sammenligner os med. Her kan vi med fordel kigge ud over landets grænser og tage ved lære, siger hun.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126