23948sdkhjf

Kenyanere køber danske møbler til høje priser

BoConcept er blevet godt modtaget i den kenyanske hovedstad, hvor der planlægges nye butiksåbninger i de kommende år.
For knap et år siden slog BoConcept dørene op til sin første møbelbutik i Kenya og det bliver ikke den sidste. Det skriver Berlingske Business i dag.

Det er danske Johnni Kjelsgaard, som sammen med norske investorer og en kenyansk velhaverfamilie har investeret egne penge i at få BoConcept til landet. Johnni Kjelsgaards andel udgør cirka 20 procent.

Ifølge Johnni Kjeldsgard er der pt. cirka 30.000 kenyanske familier, der har en årsindkomst på over en halv million kroner og som udgør et muligt kundesegment. En gruppe, der i øjeblikket vokser med 15-20 procent om året. Han har selv 15 års erfaring med at få danske virksomheder til Kenya og det er hans vurdering, at der er et stort potentiale i Nairobi.

En dyr rejse
Møblerne, der sælges i butikken i Nairobi, bliver fortrinsvis produceret i Ølgod og fragtes via søvejen til Mombasa i Østkenya og herefter videre ad landevejen til Nairobi. En tur, der ofte tager flere uger og som samtidig lægger cirka 60 procent oveni i prisen. Men der er et marked for de dyre danske designermøbler i Kenya, mener franchisetageren.

- Transporten fordyrer naturligvis produktet. Men alternativet for vores kunder er, at de selv flyver til London, Dubai eller Johannesburg og køber møbler og derefter får dem fragtet til Kenya. Og det er nøjagtig den samme omkostning, siger han til avisen.

Den nuværende franchiseaftale mellem Johnni Kjelsgaard og BoConcept går på, at der skal åbnes yderligere to butikker i den kenyanske hovedstad i henholdsvis 2014 og 2015.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079