23948sdkhjf

Krav om hurtig og gratis fragt udfordrer e-handel

Øgede krav om hurtig levering og helst gratis fragt presser netbutikkernes logistik-løsninger.
Udfordringen tages dog op, og der tilbydes stadig flere leveringsløsninger til kunderne, viser undersøgelse fra FDIH.

En stadig voksende udfordring for netbutikker i dag er at få lager og distribution til at følge med, når kunderne i stigende grad vænner sig til at kunne shoppe online uanset tid og sted. Det viser en ny undersøgelse af logistik hos FDIHs medlemmer.

Butikkerne skal nemlig have totalt styr på alle dele af logistikken, så de manuelle rutiner med modtagelse af indkøbte varer, opdatering af web og forsendelse kan matche kundernes forventninger om hastighed, alt i realtid, frit valg af tid og sted for levering og helst uden betaling.

FDIHs medlemmer peger i logistik-undersøgelsen på de tre største udfordringer:

- Dag-til-dag levering
- Gratis fragt
- Udbud af alternative leveringsmuligheder

- Det er klart, at der er et pres, når vi som kunder forventer det hele, både hurtigere og billigere. Mange kunder vælger at efterlade den fyldte indkøbskurv i netbutikken og opgiver købet, fordi de ikke vil betale fragten. Og samtidig er der en forventning om stadig hurtigere levering, hvor den globale udvikling peger i retning af, at flere butikker nu tilbyder dag-til-dag levering. Men det er dyrt, og kunderne har næppe lyst til at betale
ekstraomkostningerne ved hurtigere levering, siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH.

FDIH kan heldigvis konstatere, at mange distributører nu leverer flere løsninger til, hvor kunden kan hente sin pakke, så kunden kan vælge, om pakken skal leveres hjemme, i en butik, i en pakkeautomat eller på arbejdspladsen, og disse løsninger udbygges hele tiden.

- Det viser sig også, at op mod en tredjedel af virksomhederne i logistik-undersøgelsen faktisk tilbyder fire eller flere leveringsmuligheder til kunderne. Omvendt er der sket et stort fald i virksomheder, der kun tilbyder én leveringsløsning, så det kun er hver femte netbutik, der ikke udnytter mulighederne for at give kunden flere valgmuligheder, siger Henrik Theil.

Udviklingen giver en lang række udfordringer, som bliver taget under behandling på FDIHs Logistikkonference for e-handlere onsdag den 13. november på IT-universitetet i København.

- Flertallet af netbutikkerne står i vid udstrækning selv for deres logistikløsninger, men et
par friske øjne udefra kan måske identificere en mere hensigtsmæssig løsning. Så de godt 150 deltagere på Logistikkonferencen får friske ideer med hjem, da vi forventer, at dialogen med udbydere af løsninger er med til at skubbe til udviklingen, slutter Henrik Theil.

Kilde: FDIH

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11