Matas-omsætning med flot vækst i julekvartalet
Julehandlen og black friday gik strygende for den børsnoterede Matas-koncern, der både omfatter kosmetikkæden Matas og den svenske søsterkæde Kicks.
Det fremgår af en salgsopdatering for månederne oktober, november og december, som er udsendt tirsdag, og som viser en samlet omsætningsfremgang på 7,4 procent målt i danske kroner.
- Vores kolleger og kunder har både fået Matas og Kicks til at glimte på tværs af Norden i det altafgørende julekvartal, lyder det fra administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en børsmeddelelse.
Af den fremgår det også, at den kvartalsvise vækst var moderat i Matas' fysiske forretninger med blot 2,7 procent.
Til gengæld voksede omsætningen med hele 17,4 i onlineforretningen.
Det fremgår også, at salget i forbindelse med black friday udgjorde en større del af kvartalsomsætningen i forhold til julesalget, end det var tilfældet sidste år.
Samlet set nåede Matas-gruppens omsætning op på knap 2,7 milliarder kroner i kvartalet.
De fine resultater har fået ledelsen til at opjustere forventningerne til det forskudte regnskabsår 2024/2025, der løber til udgangen af marts.
Vækstprognosen er gået fra at ligge på mellem 5 og 7 procent til nu at hedde mellem 6,5 og 7,5 procent, regnet i lokal valuta.
Matas Group købte Kicks i juni 2023 for en pris på 700 millioner kroner.
Kicks driver mere end 200 butikker i Sverige, Norge og Finland, ligesom selskabet også har netbutikker i de tre lande.
Med i handlen fik man dengang også onlinehudklinikken Skincity, der er i gang med at blive afviklet og integreret i Kicks-organisationen i stedet for.
/ritzau/