Lidl: Seniorerne bidrager med livserfaring og perspektiv
I vores tema om seniorer på arbejdsmarkedet har vi hørt fra den enkelte medarbejder, der har valgt at udskyde sin pension for at arbejde længere i dagligvarebranchen enten i butikken eller i organisationen bagved.
Men hvad tænker kæderne selv om de arbejdende seniorer? Det har vi snakket med Lidl Danmarks HR-direktør Hauke Daene om.
Lidl har nu 163 butikker herhjemme, og det stigende antal butikker betyder naturligt nok, at antallet af medarbejdere øges - både samlet set og blandt dem, der er ældre end 67.
For ældre medarbejdere, der ønsker at fortsætte i Lidl efter pensionsalderen, siger Hauke Daene:
- Vi er meget fleksible i forhold til at imødekomme vores medarbejderes ønsker. Det kan både være ønsker om arbejdstid, arbejdsmængde og arbejdsopgaver, og er man 67 år eller derover, så tages der særligt hensyn til det.
Livserfaring og et andet perspektiv
Hauke Daene forklarer, at mulighederne i Lidl for de ældre medarbejdere er fleksible.
- Mulighederne tager de en snak med deres respektive leder omkring og finder sammen en løsning, som er god for alle. Vi tilbyder generelt fuldtids- og mange forskellige deltidsmuligheder for filialansatte, så arbejdstiden, den respektive livsfase og den ansattes individuelle ønsker kan tilpasses.
Lidl åbnede sin første butik i Danmark i 2005 og er dermed en ung virksomhed i Danmark. Det afspejler sig med en gennemsnitsalder for medarbejderne på omkring 25. For ledelsen i butikkerne er den også lav med 36 år.
Hauke Daene lægger vægt på livserfaringen, når han beskriver gevinsten for Lidl ved at fastholde de ældre medarbejdere.
- De har en god portion livserfaring, hvilket er en rigtig god kombination med vores mange yngre medarbejdere. De kan ofte bidrage med nogle andre syn på konkrete opgaver eller til det sociale, hvilket vi ser en meget stor værdi i.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.