23948sdkhjf

Kampen om priserne: Ny direktør varsler dyrere kyllinger

Morten Cederberg fra Rose Poultry forventer, at priserne slår igennem hos både landmænd, på slagterierne og i detailledet.

På sin første almindelige arbejdsdag som ny administrerende direktør i Danmarks næststørste fjerkrækoncern Rose Poultry varsler Morten Cederberg højere priser på kyllinger. Det vil kunne mærkes hos både de landmænd, der leverer kyllingerne, på slagterierne, i detailledet og i sidste ende hos det stigende antal forbrugere, der spiser fjerkræ.

-Kylling har været alt for billig i mange år, og selv om vi lige nu kører på fuld kapacitet på vores slagterier, så står vi også i en situation, hvor vi skal sikre, at vi har kyllinger nok at slagte i fremtiden. Det gør vi kun ved at betale en ordentlig pris, siger Morten Cederberg.

Hans pointe er, at forsyningskæden fra første led hos landmændene skal holdes intakt.

-Landmændene er nogle af vores vigtigste samarbejdspartnere, og vi skal have tiltrukket yngre landmænd, da vi har brug for et generationsskifte i landbruget. Det kan vi kun sikre ved at betale en ordentlig pris for kyllingerne, siger han.

Hvad meldingen betyder i kroner og øre, det sætter Rose Poultrys nyudnævnte direktør ikke tal på. Men ændringerne vil slå igennem allerede i 2025, forventer han.

Selv om han netop er tiltrådt i sit nye job, så ved Morten Cederberg, hvad han går ind til. Han har en bred baggrund i fødevarebranchen med ansættelser i bl.a. Tulip og Tican. Morten Cederberg kender desuden Rose Poultry rigtig godt indefra, da han siden 2018 har været salgsdirektør i virksomheden.

-Jeg kender både virksomheden, markedet, kunderne og de forskellige udfordringer, vi står med. Jeg har selv deltaget i det strategiarbejde, Rose Poultry gennemførte i 2019 og 2020 og siden løbende har opdateret, og jeg har været med i den turnaround, vi har været igennem, siger Morten Cederberg.

Blå bog: Morten Cederberg

2025: Administrerende direktør i Rose Poultry

2018-2024: Salgsdirektør i Rose Poultry

2010-2018: Business Unit Manager i Tican

2007-2010: Key Account Manager I Tulip

I foråret 2024 blev Rose Poultry handlet for 300 millioner kroner, da den store finske slagterikoncern HKScan solgte Rose Poultry til Plukon Food Group fra Holland. Den faktiske overtagelse skete dog først 1. november 2024. Mens HKScan er en bredt orienteret fødevarekoncern, er Plukon Food Group specialister i fjerkræbranchen og en af de største aktører på det europæiske marked inden for kyllinger.

-Det er rart at få en samarbejdspartner, der er til stede i otte andre lande og virkelig ved noget om kylling. Det er helt klart en fordel for os, og Plukon har også nogle ideer til, hvordan den danske forretning skal blive mere rentabel, siger Morten Cederberg.

Det handler både om de priser, slagteriet selv kan opnå og nye produkter, herunder også flere stegte produkter.

-Det er mange forskellige håndtag at skrue på, siger han.

Det stadig relativt nye ejerskab har allerede sat sig helt konkrete spor i Rose Poultry, som på sit store slagteri i Vinderup allerede har anskaffet og indkørt en ny udbeningslinje til lårfileter.

-Den er blevet testet i december, og den kører nu her fra årsskiftet. Både skæring og produkt er bedre med den nye linje, og her kan vi virkelig trække på viden fra Holland om både produktion og maskineri, når vi skal forny os, siger Morten Cederberg.

Plukon Food Group, har mere end 30 fabrikker fordelt på otte lande og knap 10.000 ansatte. Koncernen omsætter årligt for over 20 milliarder kroner.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08