23948sdkhjf

Dagrofa løfter sløret for ny strategi: Vil investere over 1 milliard

I de kommende tre år vil Dagrofa investere i butiksåbninger, modernisering af butikkerne og automatisering af logistikken og dermed øge driftsindtjeningen med over 170 millioner kroner

Dagrofa har netop offentliggjort koncernens nye, treårige strategi kaldet 'Gro’27 – vækst på vores måde'. 

Strategien er "offensiv," som de kalder den, og koncernen vil investere over 1,3 mia. kr. på tværs af koncernen de kommende tre år. Investeringerne skal primært bruges på åbninger af nye butikker, modernisering af de eksisterende samt IT og opgradering af organisationens logistik-setup f.eks. igennem automatisering. 

- Vi er gået fra at være indadvendte og rydde op i eget hus til at blive mere offensive. Vi investerer 30 pct. mere, end vi gjorde i seneste strategiperiode.

Det fortæller Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, til RetailNews. 

I den kommende strategi er målet, at koncernen i 2027 skal have en driftsindtjening på over 600 mio. kr. I 2023 lå den på 426 mio. kr. 

Målsætninger i Gro’27:

  • Vil øge markedsandele og vækste hurtigere end de andre i detail og foodservice 
  • Driftsindtjeningen skal nå over over 600 mio. kr. i 2027 
  • Meny skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand 
  • Dagrofa Foodservice skal vinde over 2.000 flere restaurationskunder 
  • Vil opfattes af danskerne som bedst på økologi, det lokale og danske kvalitetsvarer 
  • Skabe mere indtjening til de selvstændige købmænd 
  • Flere butikker og modernisering af eksisterende butikker 
  • Vil have Danmarks mest innovative og nemme måltidsløsninger 
  • Aarstiderne skal være kommerciel løftestang i både detail og foodservice

Kilde: Dagrofa

Meny skal ligge nummer et

Topchefen fortæller her mere om de kommende butiksåbninger. 

Udover at få travlt med bl.a. at åbne nye butikker, har koncernen har også en ambition om, at Meny skal være "Danmarks stærkeste dagligvarebrand." 

Tomas Pietrangeli fortæller, at de primært læner sig op ad Loyalty Groups brancheindex til at definere, hvor de ligger i forhold til at være "de stærkeste," og der vil han gerne rykke op ad listen. 

- Vi ligger i dag nummer to, og vi har en ambition om at ligge nummer et i denne strategiperiode. Det handler ikke kun om at ligge nummer et på en rangliste, men at levere den bedste kundeoplevelse. Når danskerne går ind i vores butikker, skal de have en fantastisk indkøbsoplevelse med et bredt sortiment med produkter, som de ikke kan finde andre steder. Det skal så resultere i, at kunderne kvitterer for det, og at vi forhåbentlig kommer op som nummer et på den liste. 

Hvad kommer det helt konkret til at betyde ude i Meny-butikkerne? 

- Først og fremmest er der rigtig god medvind til Meny. Vi vinder markedsandele, og vi vokser forretningen rigtig fint. Så det handler for det første om at fortsætte den gode udvikling. Vi har nogle områder, som vi gerne vil styrke. Det er at blive bedst på frugt og grønt, økologi, danske varer, lokal tilstedeværelse og lokale producenter, siger han. 

Opkøbet af Aarstiderne, som blev meldt ud i oktober er ifølge topchefen også en del af det: 

- Det er derfor, vi har købt Aarstiderne, for vi ser et rigtig godt match med den ambition, vi også har i Meny. Derudover bruger danskerne mindre og mindre tid på selv at lave mad fra bunden. Derfor skal vi være endnu bedre til at lave mad af høj kvalitet, som er sunde og inspirerende på enten halv-færdiglavet eller færdiglavet eller take away-løsninger, som I også får i supermarkedet.

Mere konkret omkring, hvordan købet af Aarstiderne skal styrke forretningen, kan koncerndirektøren ikke blive endnu, da købet stadig ligger hos konkurrencemyndighederne. 

Nemme måltider

- Vi vil vinde kampen om de nemme måltidsløsninger, blandt andet ved at udnytte vores styrke og kompetencer i både detail og foodservice. Vores målsætning er, at når kunderne sidder derhjemme og vil have take away, så skal de tænke på Meny. Jeg tror ikke umiddelbart, at Meny umiddelbart er i deres beslutningsproces nu. Det er grundlæggende vores ambition, at kunderne reelt ser Meny som et alternativ til den købsproces. Det kræver mere end bare at have gode færdigretter liggende i køledisken. Vi har køkkener i alle vores butikker, så det med at få frisklavet mad til hverdagspriser er en ambition. 

Hvordan det helt præcist skal gøre, kan topchefen dog ikke helt løfte sløret for endnu.

- Vi skal løse det her, og vi har en masse gode ideer på tegnebrættet, men vi har ikke helt præcist valgt, hvad det er for en løsning, vi ruller ud endnu. Vi tester forskellige ting, og vi tester bl.a. for tiden Noahs Køkken, som er et samarbejde med nogle, som laver takeaway, som kan hentes i butikken eller udbringes med Wolt. Så lidt afhængig af, hvilken løsning, vi går med, vil det også afgøre potentialer og muligheder for væksten.

Digitalt salg skal styrkes

En anden stor del af den kommende strategi er automatisering og digitalisering, som skal styrkes. 

- Vi tror på, at omdrejningspunktet for vores forretning skal være fysiske butikker, men vi får flere og flere løftestænger som er digitalt baseret, og dem skal vi fortsætte med at udbygge, siger direktøren. Han fortsætter: 

- Vi har købt Aarstiderne, som stort set er 100 pct. digitalt salg. Derudover har vi Meny Vin, og vi har samarbejde med Wolt, som leverer dagligvarer. Det er alle tre eksempler, som hviler på en stærk IT-infrastruktur. Vi har over 200 applikationer, som er vores IT-fundament, og som hele vores organisation er afhængig af. Nogle af de applikationer er gamle og kræver fornyelse. Vi vil meget gerne konsolidere, da vi synes, at 200 er for meget. Så konsolidering og effektivisering af vores IT er en del af det.

Derudover skal Dagrofa også automatisere større dele af logistikken, oplyser direktøren: 

- Det er vigtigt, at man er effektiv, da det er en marginal forretning. I dag pakker vi manuelt alle ordrer til butikkerne, og det er de manuelle processer, og der kigger vi på, om vi delvist kan automatisere. 

Opkøb i sigte

Med den "offensive" strategi og ambition om vækst, er spørgsmålet også, om den også skal komme fra yderligere opkøb. Til det siger topchefen: 

- Vi er altid på udkig efter nye muligheder, og vi har også virksomheder i kikkerten, men det kræver også, at der er nogle, som gerne vil sælge på den anden side. Så det er ikke noget, vi siger i vores strategi, at vi skal lykkedes med. For vi ved, at der er mange ting, som skal gå op i en højere enhed, men vi er altid på udkig. 

I forhold til, hvad koncernen er på udkig efter, svarer han: 

- Vi kigger bredt. Vores forretning er mange forskellige dele, og vi kigger på muligheder inden for alle områder, vi er repræsenteret. 

 ”Gro’27 – vækst på vores måde” træder i kraft 2025 og løber til udgangen af 2027.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078