23948sdkhjf

Direktør har arbejdet i Coop i snart 30 år: Krisen har skabt "kolossal interesse"

Jens Juul Nielsen er opvokset i en købmandsbutik, og hele hans arbejdsliv har også været inden for branchen. En stor del af dem har været i Coop, og derfor har direktøren efterhånden prøvet lidt af hvert

Jens Juul Nielsen er vokset op i forældrenes købmandsbutik, og kærligheden til branchen har fortsat ind i hans eget arbejdsliv. Han har de seneste 40 år beskæftiget sig med branchen, og næsten 30 af dem har været i Coop Danmark – dengang i '90'erne, da han startede, hed koncernen FDB.

Han blev ansat som kommunikationschef, men har de sidste mange år haft titlen som informationsdirektør. Men selvom den garvede kommunikations- og pressemand har oplevet lidt af hvert i sin tid, er de seneste par år, siden Coop kom ud i en alvorlig krise og lukkede Irma, alligevel været de vildeste. Det kommer vi tilbage til. 

Dominansen i branchen er skiftet 

Først tager vi et kig på branchen. Der er sket meget, siden Jens Juul Nielsen startede på Berlingske Tidende som nyudklækket journalist med dagligvarebranchen som stofområde i 1986. 

Noget af det, han påpeger, der er sket i hans tid, er f.eks. at købmandssektoren er blevet meget mindre og branchen domineres i dag af få, store spillere. Nu er det discount, som "er blevet den største magtfaktor i branchen." Derudover er der kommet meget større mangfoldighed blandt produkterne, og der er mange flere af dem. 

De mange forandringer har kun gjort hans job bedre, mener han. 

- Jeg synes grundlæggende, at det er blevet mere spændende, for vi kan konkurrere på flere parametre. Vi kan konkurrere på noget, som vores konkurrenter ikke har og som er unikt. Det er det, vi har haft stor fornøjelse af at gøre med bl.a. økologi, siger Jens Juul Nielsen til RetailNews. 

Det, der foregår i branchen, er ifølge direktøren et spejl af samfundet, som er blevet væsentligt rigere de seneste 40 år. 

- Branchen er meget konkret, og man kan meget hurtigt se resultater af det, man gør. Man kan se, hvordan danskerne har det, ud fra deres forbrug. Og de her 40 år er jo et udtryk for, at den udvikling, som har været i vores branche, er også et udtryk for at velfærden og rigdommen i det danske samfund er steget markant. Derfor er der en efterspørgsel efter bedre produkter og en større mangfoldighed af dem, siger han. 

Mange forskellige direktører

I dag er det de færreste, som har været i det samme job i 30 år, og det er også noget, Jens Juul Nielsen af og til bliver spurgt ind til. Men det er ikke kun branchen, som har ændret sig meget gennem årene. Det har Coop også. I hans tid har der også været mange forskellige direktører, og det har påvirket hans job meget.  

- Det har næsten været som at skifte virksomhed, hver gang, der er kommet ny administrerende direktør. For det har været meget forskellige typer af administrerende direktører, der har været der. Det har skabt en stor variation og spænding af mit arbejdsliv, selvom nogle synes, at det kan være mærkeligt, at jeg kan være det samme sted i 30 år, så synes jeg, at der i kraft af, at der har været de forskellige direktører, været meget forskellige opgaver og måder at arbejde på og emner at beskæftige sig med. 

Thor Skov Jørgensen er Jens Juul Nielsens nuværende administrerende direktør. Han blev udnævnt som topchef i sommer, og det er ham, som skal stå i spidsen for at redde Coop ud af den livstruende krise, som ramte den for alvor i 2022. Inden Thor Skov Jørgensen, sad Kræn Østergård Nielsen i spidsen for dagligvarekoncernen, der står bag kæderne SuperBrugsen, Brugsen, Kvickly og 365discount. 

Kolossalt pres

Og netop de seneste to år har direktøren haft travlt på et helt nyt niveau end tidligere: 

- Jeg har haft lidt mere travlt, for der har været en enorm opmærksomhed. Specielt omkring den strategi, som den tidligere ledelse lavede, der hed 'Fremtidens Coop.' 

En del af den strategi var at lukke Irma-kæden, og det blev ikke modtaget vel af kunderne.  

- Strategien indeholdt lukningen af Irma og skabte kolossal interesse for det. Det har betydet, at der har været ekstremt stor opmærksomhed på det og meget stort mediepres på os. Også større, end vi har prøvet tidligere. Rent professionelt har det været en virkelig spændende opgave, siger han.

Men selvom det har været spændende rent professionelt og krævet al den opbyggede erfaring, påpeger han også, at det har været mindre interessant at se virksomheden lide. 

- Det har selvfølgelig ikke været så spændende at se virksomhedens udvikling de sidste par år.

Ser lyst på fremtiden

Planen er, at den nye topchef i samarbejde med Coops nye ejer OK, altså skal vende skuden og få underskud til at blive overskud. 

- Den periode, vi nu står i, hvor vi begynder genrejsningen af Coop, er ekstremt spændende, og det er skønt at være her på et tidspunkt, hvor vi mærker, at det igen begynder at boble af optimisme, og at vi begynder at se, at udviklingen vender. Så denne fase er også super spændende.

Og selvom Jens Juul Nielsen begynder at nærme sig en alder, hvor andre måske stille og roligt begynder at nærme sig pension, har han ikke planer om det lige foreløbigt.

- Det begynder selvfølgelig at nærme sig, men jeg vil meget gerne være med i den fase, vi står i lige nu, som er genrejsningen af Coop. Og jeg synes virkelig, at det er glædeligt og giver mig meget energi at mærke den nye optimisme og kraft, der er kommet i Coop her inden fra i år af efter de foregående to års krise. Så jeg vil meget gerne lige være med i denne her fase og at genrejse Coop.

Blå bog: Jens Juul Nielsen

  • Født i 1960
  • Bor på Christianshavn
  • Hans forældre havde en købmandsbutik. 
  • Blev uddannet journalist i 1986. 
  • Blev efter endt uddannelse ansat på Berlingske Tidende. Her dækkede han dagligvarebranchen. 
  • I 1996 bliver han ansat i FDB (i dag Coop) som kommunikationschef. 
  • Han har haft en enkelt, kort afstikker til en anden virksomhed, men har ellers været i virksomheden i snart 30 år.  

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066