Danskerne er vilde med kundeklubber
Tre ud af fire danskere har meldt sig ind i en kundeklub. Men kun få bruger de fordele, de får gennem klubben.
”Bliv medlem af kundeklubben – og få rabat på udvalgte varer”. Sådan kan et tilbud fra en kundeklub lyde. En kundeklub er et såkaldt loyalitetsprogram, som en butik sætter i værk for at få dens kunder til at handle i butikken igen og igen.
Danskerne har i høj grad taget imod kundeklubberne. 73 procent svarer, at de er medlem af en eller flere kundeklubber. Af dem var kun hver tredje medlem af en kundeklub for fem år siden.
- Virksomhederne kan konkurrere om at tilbyde de bedste loyalitetsprogrammer. Det er bare vigtigt, at forbrugerne ikke blindt holder sig til en forhandler. Hvis forbrugerne undersøger, om de kan få varen billigere og bedre uden for kundeklubben, presser de virksomhederne til at tilbyde de bedste varer til prisen, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.
I dag lancerer den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, et større tema om loyalitetsprogrammer, som skal hjælpe forbrugerne med at finde rundt i de mange tilbud fra butikkerne. Det kan fx være kundeklubber, bonusordninger og kreditaftaler (kontokort).
En stor del af de adspurgte forbrugere handler forholdsvis hyppigt hos den kundeklub, de bruger mest. 37 procent handler i kundeklubben mindst én gang hver måned.
Alligevel bruger kun 16 procent i høj grad de fordele, som kundeklubben giver dem. Og 58 procent er ikke opmærksomme på alle de fordele, der er knyttet til medlemskabet.
- Kundeklubben lokker med gode tilbud. Men som forbruger skal man tænke sig godt om, inden man takker ja. Spørgsmålet er, om man virkelig har brug for et ekstra grydesæt eller en ny parfume. Eller om man kan få en bedre vare til en billigere pris i en anden butik, siger Agnete Gersing.
Megafons rundspørge viser også, at 37 procent af forbrugerne ikke er opmærksomme på, om der er knyttet betingelser til deres medlemskab af kundeklubben.