23948sdkhjf

Søvneksperter og SEO sætter skub i salget hos e-handelsvirksomhed

Der er over en kvart million unikke besøgende på Moonboons artikler om måneden, og SEO-strategien har vist sig at være en succes 

Fra at Moonboons produkter slet ikke fandtes på markedet til, at det nu er et brand, som stort set alle nybagte forældre kender til, skyldes i høj grad et stort fokus på SEO. Det oplyser Marie Grew, stifter og adm. direktør i Moonboon, da RetailNews er på besøg hos virksomheden. Moonboon har eksisteret i omkring fire år, og omsatte sidste år for 60 mio. kr. Det har RetailNews tidligere berettet om.  

- Vi har fra start brugt SEO, og det har givet pote for os, fortæller hun.

Moonboon laver slyngevugger med motor til nyfødte samt andre søvnprodukter, og Marie Grew anslår, at cirka halvdelen af nyfødte børn i Danmark har en Moonboon. Enten købt fra ny eller en genbrugt. 

På Moonboons webshop har virksomheden et utal af artikler primært omkring søvn – et meget vigtigt emne for de fleste nybagte forældre. Derfor kommer Moonboons artikler ofte frem på google, når de trætte forældre søger efter søvn-hjælp til deres babyer.

Og det kan også ses på trafikken på webshoppen, at der bliver klikket på artiklerne. Moonboon har 250.000 unikke besøgende til artiklerne om måneden.

- En stor del af vores onlinetrafik kommer fra vores artikler. Derfor er SEO noget, vi bruger rigtig meget og bruger mange kræfter på. Vi samarbejder med søvneksperter, så vi laver relevante artikler på vores hjemmesider, som folk læser, siger hun, og fortsætter:

- Vi kan se, at 15 pct., af dem, der foretager et køb har læst en artikel inden.

Giver meget i nye markeder

Moonboons produkter sælges primært på dens egen webshop, der er i 11 forskellige lande. Den har desuden en global side, som sælger til hele verden. Produkterne er at finde hos retailere i 15 lande. Artiklerne bliver oversat til de enkelte sider, og det har også stor betydning i et nyt marked, fortæller hun.

- SEO gør, at vi ranker højt på organiske søgninger. Især i nye markeder, når vi f.eks. gerne vil sælge strækvikler i Tyskland, er det rigtig fedt, at vi dukker op som nr. 4 eller 5 i de organiske søgninger i så stort et marked. Det er virkelig noget, vi arbejder på. Det er en lidt mere langsigtet strategi i forhold til at lægge en masse ressourcer i at skrive en masse artikler, og så tager det noget tid, inden det giver noget, siger Marie Grew.

Word-of-mouth-effekten

Udover SEO har Moonboon også haft rigtig stor glæde af, at nybagte forældre er meget glade for at dele med andre, når de finder et produkt, som virker. Word-of-mouth-effekten har derfor også haft stor betydning for virksomhedens succes.

- Fordi produktet virker, får vi word-of-mouth-effekten, siger hun.

Derudover bruger virksomheden også i høj grad influencere til at reklamere for produkterne:

- Fordi vores produkter er så populære, rækker de ud til os, så vi behøver ikke selv at gøre det. Sådan er det også i flere nye markeder, så det er meget fedt, siger hun.

”Tough” målgruppe

Direktøren fortæller, at nybagte forældre er en speciel målgruppe at arbejde med ”på godt og ondt.”

- Det er virkelig fedt, at folk rigtig meget deler de gode råd. Hvis de finder noget, der virker, vil de gerne fortælle andre om det, og det nød jeg rigtig godt af i forhold til word of mouth-effekt i starten.

Men trætte mødre og fædre kan også være udfordrende:

- Det kan også være en hård målgruppe i forhold til kundeservice. Der er måske ikke så meget forståelse, når man er super træt og hormonel. Måske har de et barn, der har kolik, og så skal tingene bare virke. Det kan godt være lidt hårdt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125