Analyse: Salling Group spiller for alvor med de økonomiske kæmpemuskler
- Vi kommer til at være aggressive og offensive.
Ordene er Anders Haghs, og de faldt tirsdag morgen på Salling Groups hovedkontor i det vestlige Aarhus.
Her præsenterede dagligvaregigantens adm. direktør ny milliardstrategi for perioden indtil udgangen af 2028 - og der bliver brugt enorme armbevægelser i koncernen.
Helt konkret vil Salling Group inden udgangen af 2028 omsætte for mere end 100 mia. kr. - og samtidig vækste antallet af butikker til over 2000 fordelt i Danmark, Tyskland og Polen.
Salling Groups milliardstrategi, Aspire '28
- Strategiperioden løber indtil udgangen af 2028.
- Samlet vil man investere op mod 13 mia. kr. i den periode i butikker, drift, innovation med mere.
- I 2028 vil Salling Group omsætte for mere end 100 mia. kr.
- Alle tyske Netto-butikker skal opdateres til det nyeste butikskoncept.
- Antallet af Netto-butikker i Polen skal øges fra 650 til 1000.
- Dertil vil der blive "investeret massivt i nye løsninger og systemer" til de omtrent 60.000 medarbejdere i koncernen i både Danmark, Tyskland og Polen.
- Derudover etablerer Salling Group "Salling Seeds" - en innovationspulje på en halv mia. kr., som kan bruges på investeringer i start-ups og små virksomheder med fokus på teknologi, bæredygtighed og produktudvikling.
Kilde: Salling Group
Det er tal, der må få konkurrenterne fra Coop, Rema 1000, Dagrofa og Lidl til at måbe - og nok også at ryste bare en smule på hånden.
Til sammen omsatte de tre førstnævnte i 2023 for lidt over 80 mia. kr.
Står Salling Groups milliardambitioner til troende - og fortsætter Coop, Rema 1000 og Dagrofa deres eksisterende vækstkurver - kigger vi ind i et dagligvaremarked, som bliver, hvis ikke polariseret, så i hvert fald overvejende domineret af én spiller.
Ambitionerne er skyhøje, lod Anders Hagh også forstå på tirsdagens fremlæggelse for de potentielt set 60.000 medarbejdere i den totale Salling Group-koncern.
Polsk vækst
Det er dog ikke kun i Danmark, Salling Group vil være store.
Særligt Polen har Anders Hagh og den øvrige Salling Group-ledelse et godt øje til, og det kan mærkes i den nye strategi.
Butiksantallet skal på lidt over fire år vækste med 350 - fra 650 til 1000 - og samtidig skal Netto Polen være en polsk dagligvarekæde, der placerer sig blandt de fem største i landet.
Det er noget af en opgave i et land, der rummer 40 mio. indbyggere - og hvor den markant største spiller på dagligvaremarkedet, Biedronka, ligger inde med over 3500 butikker fordelt over hele landet. Ligesom de omsatte for over 160 mia. kr. i 2023.
Det er dermed en helt anden position, som Netto skal forsøge at indtage på det polske marked sammenlignet med herhjemme.
Og derfor kræver Nettos fremfærd også de nødvendige Salling Group-milliarder - som varslet af Anders Hagh.
Direktøren slog da også på tirsdagens præsentation, at det ikke nytter - på naiv vis - at kopiere det danske Netto-koncept til Polen, hvis man vil blive større og ekspandere i den skala, som Salling Group har varslet.
Salling Group-butikker og -medarbejdere
- Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2023:
- Netto Danmark: 531
- Netto Tyskland: 342
- Netto Polen: 663
- Bilka: 19
- Føtex og Føtex Food: 108
- Salling Stormagasiner: 2
- BR: 29
- Starbucks: 16
- Carl's Jr.: 16
- I alt: 1.726
- Salling Group beskæftigede per 31/12-2023 58.903 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark.
Kilde: Salling Group
Bidrag til innovation
Som en krølle på halen i den milliarddyre strategi - som har fået navnet Aspire '28 - vil Anders Hagh og co. også give noget tilbage til innovationsmiljøet.
Men det er ikke kun for at give - det er også for at få.
Og med en halv mia. kr. i hånden kommer Anders Hagh og Salling Group ind i iværksætter- og innovationssamfundet med et velvilligt formål - men det er også et signal om, at dagligvaregiganten vil holde sig skarp og ajour på trends og bevægelser.
Såvel i som uden for dagligvarebranchen.
Og det er godt set.
For ligesom så mange andre markeder i detailbranchen er også dagligvaregrenen i konstant forandring - og det stiller hele tiden krav til at være først med det nye. Men også at være villige til at investere og prøve ting af.
Og det tør Salling Group.
Det viste man med ultra-discountkonceptet Basalt, som man lukkede efter bare ti måneder - og man har adskillige gange i historien vist, at man ikke slækker på handlekraften, hvis det er nødvendigt for at optimere og effektivisere forretningen.
Og netop derfor bør konkurrenterne også skule til Salling Groups butikker og hovedkontor i disse dage.
For det, koncernen er i færd med, er en manifestation af Salling Groups position som den absolutte førerhund i dansk dagligvarehandel.
Og dén som alle de andre skal slå - på både kort og lang sigt.