Børnetøjsfirmaer bukker under på stribe: Kæde vakler efter millionunderskud
Når en landsdækkende butikskæde med ordet ’baby’ i sit navn begynder at satse på tøj til syvårige, ved man, at noget ikke er, som det skal være.
Det er da også mere af nød end lyst, at Babysam i forbindelse med et blodrødt regnskab i foråret meddelte, at kædens målgruppe skal udvides, så man også begynder salg til en ældre gruppe børn.
Branchen for tøj til de allermindste er nemlig under voldsomt pres. Og i Nordjylland har det allerede sat sine tydelige spor.
Men måske har vi ikke set det sidste.
For endnu en kæde er i knibe.
Butikskæden Kære Børn er den seneste i rækken af børnetøjsforhandlere, som er havnet i økonomisk stormvejr.
Sidste år tabte kæden 2,6 mio. kr., viser et nyt regnskab, og egenkapitalen er i minus med næsten det dobbelte.
Derfor er selskabets fortsatte drift afhængig af, at ejeren fortsat holder hånden under det økonomisk, lyder det i regnskabet.
Læs også: Ejer af babyudstyrsbutik nødsaget til at stille garanti efter nyt millionunderskud
Indtil videre har ejeren, direktør Hanne Markussen, tilkendegivet at ville støtte den fortsatte drift minimum frem til udgangen af året. Det gør, at selskabet kan ”servicere dets forpligtelser i takt med forfald,” står der.
Men hvad der skal ske efter nytår, er uvist. For ejerens pengekasse er også ved at være tom.
Kære Børn består i dag af syv butikker, der drives af selvstændige franchisetagere. Den eneste nordjyske butik, der ligger i Frederikshavn, er ejet af Christian Vejby, som for år tilbage samlede Kids Coolshop og Kære Børn i ét stort butikslokale.
Med succes. Seks år i træk har selskabet bag haft millionoverskud.
- Men solgte jeg udelukkende børnetøj til de mindste, havde jeg slet ikke en forretning, siger Christian Vejby.
For at stå imod stigende udgifter, ændrede forbrugsmønstre og konkurrencen fra nethandel har Christian Vejby skabt en kombibutik under ét tag.
Legetøj, babyudstyr, sko- og tøj og en outlet.
På den måde har han flere ben at stå på. Det er han pinedød nødt til at have.
- Branchen for babytøj- og udstyr er ekstremt vanskelig. Jeg kan næsten ikke komme i tanke om en mere vanskelig branche, siger han.
For Hanne Markussen, der driver adskillige Kære Børn-butikker, er regnskabstallene alarmerende.
Og én ting er sikkert: Hun er langtfra den eneste i branchen for børnetøj, der i øjeblikket kæmper.
Kære Børn
- Kære Børn er en detailkæde bestående af selvstændige butikker og en webshop.
- Kæden tæller i skrivende stund syv butikker fordelt i Frederikshavn, Haderslev, Silkeborg, Skive, Odense, Nykøbing Falster og Roskilde.
- Kære Børn sælger udstyr, legetøj, tøj, sko og tilbehør til babyer og børn.
- Adm. direktør og ejer af Kære Børn-selskabet er Hanne Markussen.
Kilde: CVR og Kære Børn
To konkurser og en butikslukning
Først var det Pixizoo, der i slutningen af 2022 trods trecifret millionomsætning måtte begære sig konkurs – og blev reddet af Babysam i 11. time.
Senere måtte søstrene Anne og Katrine Lindgren fra Sæby trække stikket til deres børnetøjsfirma ByLindgren. Efter at have satset både opsparing og huse og lånt penge af flere omgange.
Så var det børnetøjsfirmaet Pompdelux, der på sit højeste havde 100 ansatte og tjente store millionbeløb, som kollapsede.
For derefter at blive overtaget af en gruppe investorer, heriblandt den nordjyske erhvervsmand Torben Haaning.
Senest måtte ægteparret Hanne Holst og Martin Madsen kapitulere og meddele, at de lukker Jyllands største Ønskebørn-butik, som de åbnede i Hjørring for bare halvandet år siden.
Ligesom børnetøjsbutikken Seeds lukker i Brønderslev - efter 18 år.
Alt imens genbrugsbutikker som Børneloppen og Kirppu oplever stor fremgang.
Førstegangsforældre, der forsvinder
Der er flere årsager til, at børnetøjsbranchen er udfordret. Én ting er højere udgifter til løn, husleje, varekøb og andet. Det er bare blevet dyrere at drive en fysisk butik.
Noget andet er, at genbrug og gensalg vokser eksplosivt inden for netop denne produktkategori. Især i en tid med højere inflation og højere renter.
Branchens helt store problem er imidlertid noget så simpelt, som at vi får for få børn.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at fertilitetsraten nu er faldet til under 1,5 barn per kvinde, og det er en hårrejsende udvikling for de virksomheder, som lever af særligt førstegangsforældre.
For eksempel har Babysam regnet sig frem til, at en gennemsnitsordre i babybranchen er på 21.000 kroner på det allerførste udstyr. Derfor slår et fald i fødselstallet direkte igennem på omsætningen – og på bundlinjen.
Kombineret med hård konkurrence, stigende nethandel og øget prispres får det nogle til at bukke under.
- Og særligt i de mindre byer er det virkelig svært. Lige meget hvor dygtig du er. Sælger du årligt for under fire millioner kroner i hvilken som helst butik i hvilken som helst by og har et par ansatte, er der nærmest intet tilbage på bundlinjen, når alle regninger er betalt, siger Christian Vejby, der driver i alt seks Kids Coolshop-butikker rundt om i landet.
- Kunderne køber kvalitet, der holder længere. Genbrug fylder mere. Udgifterne til at drive butik stiger. Og faldende fødselstal gør, at kundegruppen svinder ind. Det er mange udfordringer på én gang, siger han.
Udlandet og teenagebørn
For 10 år siden pegede estimater ellers i retning af en glorværdig tid for landets babyforretninger. Med fødselstal, der var udset til at gå én vej – opad.
Sådan gik det bare ikke.
Virkeligheden er, at fødselstallet de seneste år er faldet markant, og så må børnetøjsforhandlerne gå nye veje. For eksempel ved at udvide deres kernemålgruppe til også at omfatte større børn.
Det har blandt andre Babysam og Luksusbaby gjort.
En anden erkendelse, som nogle har gjort sig, er, at det er svært at overleve alene på salg i Danmark. Derfor har mange børnetøjsvirksomheder travlt med at komme ud på eksportmarkederne, særligt i Nordeuropa.
Over halvdelen af alt børnetøj, der produceres herhjemme, sælges til udlandet – med Norge og Sverige som de største aftagere.
Én af de største aktører i Nordjylland inden for salg af tøj og udstyr til babyer og børn er Luksusbaby. Morten Grabowski Kjær og Ann-Louise Christine Aasteds erhvervseventyr, der voksede sig til en stor kommerciel succes, og som fik ejerne af Coolshop-koncernen med i ejerkredsen.
I en handel, der gjorde Morten Grabowski Kjær og Ann-Louise Christine Aasted til mangemillionærer.
De seneste to år har Luksusbaby imidlertid haft millionunderskud. Blandt andet som følge af store investeringer, et presset børnetøjsmarked og et nyt IT-system, der slet ikke forløb som planlagt. Læs mere om det her.
Luksusbaby satser i disse år også i udlandet - Sverige, Norge, Kina og Tyskland - og har udvidet sit sortiment til at omfatte børn helt op til teenagealderen.