23948sdkhjf

Gigant lukker to butikker i Norge efter rødt regnskabsår

Malerkoncernens norske forretning klarede sig dårligt i seneste regnskabsår

Den norske del af Flügger endte med et minus på 723.805 norske kr.

Det står i skærende kontrast til de seneste års resultater på omkring 10 mio. norske kr. Den negative udvikling skyldes mindre salg til private kunder, skriver det norske medie Handelswatch.

Til RetailNews' søstermedie, Wood Supply, begrunder den norske landechef resultatet med et faldende marked og faldende valutakurs:

"I det seneste regnskabsår har vores forretning været præget af et generelt faldende marked, således at vi lander en smule under forventet. Samtidig har vores norske kronekurs været faldende i forhold til den danske, hvor vi producerer Flüggers maling. Det har betydet stigende indkøbspriser, som vi ikke har fuldt ud implementeret i salgspriserne. Det lavere resultat skyldes desuden, at der er sket en teknisk regulering af selskabets opgjorte skatteaktiv, hvilket fører til en større skatteregulering", skriver Rolf Gjølberg. 

Flügger har desuden fokuseret sin indsats ved at investere i række butikker, mens to er lukket. Lokationen var ifølge malerkæden ikke god. 

Der er desuden sket ændringer i den måde, malerkoncernen organiserer sig på:

”Vi har også bevæget os væk fra vores franchisemodel. I stedet har vi valgt at tilbyde vores franchisetagere en forhandlermodel, som er mere fleksibel og bedre tilpasset dagens markeds- og konkurrencesituation”, skriver Flügger i sin norske årsrapport ifølge Handelswatch.

Det er gået bedre for den norske forretning på det professionelle marked, og det er da netop også den målgruppe, som Flügger vil henvende sig til fremover.

Ny strategi for koncernen

Da hele koncernens regnskab for 2023/2024 blev præsenteret i juni, blev en ny strategisk retning for malerkæden offentliggjort. Flügger vil i højere grad markere sig som "den professionelle malers naturlige førstevalg".

Samtidig skal 'Flügger Organic - Delivering sustainable value', som strategien hedder, bidrage til en "grønnere malingindustri."

- Gennem vores seneste strategiperiode har vi investeret i nye fabrikker og indhentet værdifulde erfaringer fra vores markeder uden for Norden samt testet forskellige forretningsmodeller. Det har gjort os klar til at vokse organisk ved at skalere vores velafprøvede modeller internationalt, udvide vores markedspotentiale overfor det professionelle segment samt simplificere andre dele af forretningen. Alt sammen med et stærkt fokus på Flüggers kernekunde: Den professionelle maler. Det er essensen i Flügger Organic, lød det fra adm. direktør hos Flügger Group, Sune Schnack. 

For koncernen endte regnskabsåret med et plus på 68 mio. kr., mens omsætningen landede en my over forventningsintervallet på mellem 2,1 og 2,2 mia. kroner. Du kan læse mere om den nye strategi og koncernens forventninger til indeværende regnskabsår her.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125