- Jeg ville være et skarn, hvis jeg udtalte mig dårligt om et resultat på 68 mio. kr.
I en presset møbelbranche er det ikke tosset at lande et resultat på 68 mio. kr. for 2023.
Sådan lyder vurderingen fra Brian Djernes, der er direktør og ejer af fynske Cane-Line. Han er tilfreds på trods af, det er langt under de forrige års resultater med hhv. 153 og 128 mio. kr. på bundlinjen i 2021 og 2022.
- Når man ser på, hvordan tingene har udviklet sig i møbelindustrien, er jeg tilfreds. Jeg ville være et skarn, hvis jeg udtalte mig dårligt om et resultat på 68 mio. kr. Det ville være en hån mod hele branchen, siger Brian Djernes, inden han pointerer:
- Jeg synes faktisk, det er et bedre resultat end dengang, vi tjente 153 mio. kr. i 2021.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 95,4 | 169,9 | 180,6 |
Resultat af primær drift | - | 136,5 | 151,3 |
Resultat før skat | 67,8 | 127,9 | 153,1 |
Årets resultat | 54,2 | 97,3 | 119,3 |
Balancestatus | 89,1 | 135,3 | 198,8 |
Egenkapital | 74,4 | 120,4 | 173,0 |
Antal ansatte | 50 | 54 | 51 |
Kilde: CVR |
Vanskelig situation for branchen
Møbelbranchen er da også inde i en vanskelig tid med inflation, stigende råvarepriser og høje renter. Hos Lars Larsen Group var det eksempelvis kun Jysk, der gav overskud i 2023. Bolia, Seng og Ilva præsenterede alle røde tal på bundlinjen.
Brian Djernes fremhæver også branchens generelle tilstand, hvor mange møbelvirksomheder har oplevet faldende resultater på bundlinjen. Mindre møbelhuse er også gået konkurs. Det gælder fx Tendens Møbler og Bolighuset Ry.
- Hvis man tager et snit af hele branchen, er det de færreste, som tjente 68 mio. kr. i 2023.
Han kalder 2021 og 2022 for ekstra gode ”corona-år”, hvor det var muligt at lave nogle ekstraordinære resultater. Af regnskabet kan man også se, at Cane-Lines 2023-resultater flugter med tiden før den verdensomspændende virus. I 2018 og 2019 landede resultatet på henholdsvis 67 og 75 mio. kr.
- Vi har været vant til at vokse helt vildt meget, og nu taber vi lidt omsætning. Det er ikke super nemt. Men vi kører videre og tror på resultater på den lange bane. Vi skærer ikke ned på vores marketingsomkostninger, og vi fyrer ikke folk. Det gør også, at vi kan lave en ekstra god bundlinje i gode tider, og så kan vi blive hårdere ramt i dårlige tider, siger Brian Djernes.
Meget udsat for svingende fragtpriser
Det forventede resultat var på mellem 50 og 90 mio. kr. Det var et stort interval, og det skyldes netop en af møbeldirektørens kæpheste, som han også luftede sin frustrationer over sidste år i Wood Supply: Fragtpriserne.
- De påvirker vores bundlinje meget, og det kommer det også til for 2024. Vi fragter mange varer rundt i verden. Det er en af de ting, som er meget svær at forudse, siger Brian Djernes.
Cane-Line har fabrikker i Indonesien og salg over hele verden. Produkterne fylder desuden godt i en container.
- Der er selvfølgelig også andre virksomheder, som bliver hårdt ramt af de stigende priser, men vi er den slags virksomhed, som hurtigt bliver ramt af det. Priserne er meget væsentlige for vores bundlinje og kan hurtigt flytte 25 mio. kr. i regnskabet.
Møbeldirektøren har særligt oplevet stigende fragtrater, siden krigen brød ud i Gaza.
- Fragtpriserne er steget fra måske at koste 10.000 kr. for en container til nærmere 50.000.
- Det værste er, at det er så volatilt
Generelt set er de stigende fragtpriser kommet som følge af konflikten i Mellemøsten, der har affødt flere angreb på fragtskibe i Det Røde Hav. Det har fået de fleste rederier til at vælge den lange sørute syd om Afrika.
Det toneangivne containerindeks ramte da også 2520,76 midt i maj. Det var det højeste niveau i halvandet år. Der er dog stadig langt til toppen af indekset, som blev nået den første uge af 2022. Her var indekset på 5109,60, da flaskehalse oven på coronapandemien havde mangedoblet raterne.
- Det værste er, at det er så volatilt. Fragtpriserne svinger så meget, at det er umuligt at regne ud, hvad dine omkostninger er. Vi lever bare i nogle tider, som er svære at navigere i, påpeger Brian Djernes.
Det næste problem opstår i forhold til leveringstiden. Han ved ikke, om fragten tager seks uger eller tre måneder.
- Du bliver afregnet en høj pris, men til gengæld ved du ikke, hvor hurtig produkterne kommer frem, siger direktøren irriteret om shippingmarkedet.
Han kunne vælge at sætte prisen for sine møbler op for at blive kompenseret for de stigende og svingende fragtpriser. Men det er også risikabelt i en periode, hvor der ikke er den store efterspørgsel efter møbler, påpeger han.