23948sdkhjf

Grisebillede sender tydeligt signal om tiltagende problem i dagligvarehandlen

- Man skal snakke ordentligt til kassepersonalet. De er mennesker, og vi kan alle lave fejl.

Sådan siger købmand i Meny Bogense, Peter Ploug Kirkegaard, til TV2

Han gik i weekenden til tasterne på Facebook med et vredesudbrud rettet mod to kunder i hans dagligvarebutik på Fyn, som "hævede stemmerne og blev grænseoverskridende", beskriver købmand over for TV2. 

I opslaget retter han en bredside mod to handlende damer, som "begynder at overfuse min kassepige" og fortæller, at "min medarbejder ikke kan finde ud af sit arbejde". 

"Helt ærligt! Det er en ung pige, der er i gang med sit første arbejde, hun skal lære så meget og opleve så meget på arbejdsmarkedet, men det her bør ingen udsættes for", skriver Peter Ploug Kirkegaard på Meny Bogenses Facebook-side. 

Generelt har sprogbruget i dansk detail- og dagligvarehandel været et stort samtaleemne i de senere år. Eksempelvis har Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl, Circle K og Maxi Zoo i fællesskab iværksat kampagnen "Hold den gode tone", som blev igangsat i december 2022. 

Kampagnen "Hold den gode tone"

  • Kampagnepartnere: Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl, Circle K, Maxi Zoo’ og HK Handel
  • Kunder støder på kampagnen i:
  • Salling Group: Netto, Føtex, Bilka, Salling Stormagasiner, BR, Starbucks, Carl’s Jr.
  • Coop: Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen, 365discount
  • Dagrofa: MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb
  • Circle K og Ingo
  • Lidl
  • Maxi Zoo
  • Baggrund for indsatsen: En stigende tendens til negativ kundeadfærd på tværs af detailbranchen. En undersøgelse fra sommeren 2022 viste, at 80 procent af butiksansatte organiseret i HK Handel havde oplevet negative kundehenvendelser inden for det seneste år
  • Hold den gode tone blev lanceret første gang i december 2022 af Salling Group og HK Handel, og gentaget i samarbejde med de øvrige nuværende kampagnepartnere i foråret 2023 og igen i julen 2023.

Kilder: Salling Group og HK Handel

Og Peter Ploug Kirkegaard oplever da også, at tendensen er blevet tiltagende igennem de seneste år. 

- Det er blevet meget værre i de 14 år, jeg har været i branchen. Det starter med de her sociale medier, fordi det er nemt at svine folk til, og så tager man det med sig ud i verden, og de tænker sig ikke om, inden de siger noget, siger han til TV2. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157