Forbrugerråd: Elevatorpriser ødelægger konkurrence i møbelbranche
Store udsving i priser på særligt møbler, senge og hårde hvidevarer slører de reelle priser, og gør det svært for forbrugeren at gennemskue.
Det fastslår Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.
- Slørede priser gør markedet og konkurrencen dysfunktionel. Det er et cirkus, siger Morten Bruun Pedersen til Jyllands-Posten.
Derfor opfordrer cheføkonomen også Forbrugerombudsmanden og konkurrencemyndighederne til at kigge på, om markedet fungerer effektivt, og om reglerne bliver overholdt.
Særligt foregår der et mindre priscirkus i branchen for salg af møbler, senge og hvidevarer.
En stor del af de solgte varer sælges på tilbud, og det kan skubbe normalprisen i vejret – og i sidste ende gøre det vanskeligt for forbrugeren at navigere rundt i priserne.
- Når en stor del af varerne bliver solgt på tilbud, giver det butikkerne et incitament til at sætte normalprisen højt, så det ser ud, som om der er mange penge at spare, siger Morten Bruun Pedersen.
- Der bør være klare, gennemsigtige og tydelige priser, så forbrugerne kan vælge at handle der, hvor priserne er bedst.
Morten Bruun Pedersen hæfter sig særligt ved, at de uigennemsigtige priser betyder, at kunderne skal bruge meget tid på research af produkterne.
Det er dog lovligt at køre med de såkaldte cykluspriser.
Reglen er, at en vare skal sælges til normalpris i 30 dage, før den kan sælges på udsalg i 10 dage med et besparelsesudsagn i forhold til normalprisen.
Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra erhvervsminister Morten Bødskov (S).
/ritzau/