Lidl indgår strategisk partnerskab med naturorganisation
En femårig aftale - gældende for alle 31 lande, som Lidl-koncernen befinder sig på.
Det gælder også Lidl Danmark, som i tråd med sine kollegaer, har indgået et partnerskab med naturorganisationen WWF.
Det skriver Lidl Danmark i en pressemeddelelse.
- Som en af de største dagligvarekæder er vi bevidste om vores ansvar og indflydelse. Det er et ansvar, vi påtager os, og det er vigtigt for os at drive forretning med omtanke for naturen og kloden. For Lidl handler bæredygtighed ikke kun om holdninger. Det er også fundamentet for, at vores forretningsmodel kan overleve i fremtiden, udtaler Lidl Danmark-direktør, Jens Stratmann.
Fokusområder i det nye samarbejde
- Bevare og fremme biodiversitet
- Ansvarlig forvaltning af vandressourcer
- Beskytte klimaet via videnskabsbaserede klimamål
- Opbygning og udvidelse af sporbare, skovrydningsfri og konverteringsfri forsyningskæder
- Ansvarligt indkøb af kritiske råvarer, såsom palmeolie, soja, kakao, te, kaffe, træ og papirprodukter
- Ansvarligt indkøb af fisk og skaldyr samt beskyttelse af kritiske fiskeområder og bestande
- Engagerende kampagner for at fremme mere bevidste og bæredygtige kostvaner og forbrug
- Reduktion af madspild
Kilde: Lidl og WWF
Det strategiske samarbejde bygger på en platform af, at Lidl "vil styrke vores indsats for bæredygtighed" og "tilbyde flere bæredygtige valgmuligheder".
- Den måde, vi producerer og forbruger mad og energi på i dag, er en af de primære årsager til tab af natur og klimaforandringer.
- For at standse og vende den største krise, menneskeheden står overfor i dag, har vi brug for dristige handlinger, der kan ændre vores fødevare- og energisystemer. Her har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille, udtaler Kirsten Schuijt, generaldirektør for WWF International.