23948sdkhjf

Coop forventer tocifret millionvækst under gigantisk sportssommer

De kommende måneder står i vid udstrækning i sportens tegn, og det får også betydning for de danske dagligvarekæder

- Vi gør meget ud af at sætte en stemning i vores butikker. Jo større folkestemning, jo større salg.

Ordene er Jens Juul Nielsens - Coops informationsdirektør - og de falder i relation til en sommer, der står i sportens tegn.

EM i herrefodbold i Tyskland, dernæst en fransk rundtur på cykel - afsluttet med en kavalkade af sportsgrene til OL i Paris. 

Den heftige aktivitet i sportens verden smitter også af på aktørerne i dansk dagligvarehandel. Det viser en rundspørge hos nogle af giganterne i vores egen andedam. 

Jens Juul Nielsen beretter eksempelvis yderligere, at man på tværs af Coop-koncernens knap 950 dagligvarebutikker "forventer en ekstra omsætning i de kommende uger og måneder". 

- Og så præger det også vores tilbudsaviser, der har markant mere fokus på de kategorier, der traditionelt sælger bedst i sådanne højtider. Det er slik, chips, sodavand og grill, siger Jens Juul Nielsen. 

Han tilføjer, at den ekstra omsætning - som han skyder til at være "et tocifret millionbeløb" - dog "ikke redder året" for Coop. 

Koncernen omsatte i det forgangne år for 46,6 mia. kr. 

Bolden er rund

I Rema 1000 ser man med særlig spænding også frem til sommerens Tour de France, hvor discountkæden indirekte er repræsenteret gennem Uno X, som Reitan-familien, der også ejer Rema 1000 Danmark, ejer og driver. 

- Så det laver vi i hvert fald lidt larm og konkurrencer omkring, fortæller kommunikationschef Jonas Schrøder. 

Dertil tilføjer han, at "vi jo altid har helt vanvittige crazy gode priser, og bolden er rund, så alt kan ske". 

Hos Lidl, der er officiel sponsor ved sommerens EM-slutrunde, har man i dagligvarekæden gjort alt for, at "vores kunder gennem de sidste mange uger ikke har kunnet undgå at se, at vi vores butikker er klar til EM", fortæller pressechef Thomas Sejersen. 

Han henviser endvidere til, at Lidl Danmark har udloddet en konkurrence, der har givet mulighed for at komme helt tæt på EM-stjernerne - nemlig som indløbsbørn til en række af de forestående slutrundekampe. 

- På samme måde som vores produkter er tilgængelige for alle, ønsker vi også at gøre en af de største fodboldturneringer mere tilgængelig for flere heldige vindere, sagde adm. direktør i Lidl Danmark, Jens Stratmann, i den forbindelse. 

Lokale tiltag

I Dagrofa, som driver kæderne Meny, Spar, Let-Køb og Min Købmand, forklarer kommunikationsdirektør i koncernen, Morten Vestberg. 

- I vores kæder bruger vi EM-salgsmateriale fra vores leverandører for at være med til at skabe en national EM-stemning. Lokalt vil der være mange forskellige tiltag. I Meny gør man meget ud af gode tilbud fra delikatesse og slagter, så der er nem mad til kampen, forklarer han. 

Ligesom Coop har Dagrofa også særligt fokus på "kød til grillen, drikkevarer og alt det andet, der hører en god fodboldaften til".  

Morten Vestberg nævner også som eksempel, at flere lokale købmandsbutikker arrangerer storskærmsarrangementer i forbindelse med landskampen mellem Danmark og Slovenien på søndag. 

RetailNews har også rettet henvendelse til Salling Group for at høre om deres tiltag forud for og forventninger til sportssommeren.

De er dog ikke vendt tilbage inden denne artikels deadline. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel sport
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.778