Efter tilbagegang i 2022: Billigblomst fordobler overskud i rekordår
Der er egentlig fremgang over hele linjen hos Billigblomst.
I løbet af 2023 har blomsterkæden manifesteret sig som en voksende kæmpe i dansk detailhandel.
I et endnu ikke-offentliggjort regnskab for det seneste år røber tallene også, at det går den rigtige vej for stifter Brian Reenbergs millionprojekt.
Omsætningen rammer et rekordhøjt niveau - 526,8 mio. kr. - og vækster med 22 procent i forhold til 2022.
Samtidig fordobles årets overskud sammenlignet med forrige år - fra 4,6 mio. kr. til 9,1 mio. kr. for 2023.
- Det er vi sådan set ganske godt tilfredse med, konstaterer økonomidirektør i Billigblomst, Rasmus Johnsen, indledningsvist over for RetailNews.
Han forklarer omsætningsvæksten med et to Billigblomst-åbninger i 2023 samt yderligere en række nye plantecentre, der åbnede i 2022 og "nu spiller ind med et fuldt omsætningsår for 2023", forklarer Rasmus Johnsen.
- Vi er ikke helt tilfredse med årets resultat, men det er heller ikke så overraskende for os. Det tager nogle år, før et nyt plantecenter er oppe og yde på dét, de skal yde.
- Dertil er vi meget forsigtige i vores tilgang til det hele. Vi ville godt have haft, at der stod noget mere end ni mio. kr. på bundlinjen, men det er et eller andet sted også okay, siger Billigblomsts økomomidirektør.
Billigblomst
- Billigblomst er stiftet i 2011 af Brian Reenberg, der i dag ejer kæden.
- Det første plantecenter åbnede i Tilst.
- I dag har kæden ti plantecentre samt fire city-butikker i Danmark.
- Afdelingen i Tilst er med omtrent 21.000 m² den største af de ti butikker.
- For første gang i Billigblomsts historie rundede selskabet i 2023 en omsætning på en halv mia. kr.
- Medarbejderstaben er vokset til omtrent 350 medarbejdere, fordelt på butikker samt Billigblomst Administration, der er beliggende i Aarhus.
- Virksomhedens adm. direktør er Peter Bomholt, mens stifteren Brian Reenberg er "købmanden, der får lov til alt det sjove", som det tidligere er blevet udtrykt.
Kilder: cvr.dk, Brian Reenberg og Billigblomst
Snusfornuftige kunder
Brian Reenberg peger desuden på, at danskernes forbrugsvaner er en lækkerbidsken for Billigblomst-konceptet.
- Vores kunder har egentlig penge, de gerne vil bruge, men de ser sig altid om efter et godt tilbud. Og det bliver vi belønnet for i Billigblomst med vores prispunkt og sortiment, siger han.
Rasmus Johnsen kan dertil supplere, at kunderne i Billigblomst både "er flere" og "bruger flere penge, når de er afsted".
- Men langt størstedelen af omsætningsvæksten ligger i, at vi har fået flere kunder, understreger han.
Dertil konstaterer både han og Brian Reenberg, at "omsætningen er klart det vigtigste nøgletal".
- Det siger noget om, at vi får flere pletter på danmarkskortet og bliver taget godt imod de forskellige steder. Vi er ret stolte af at kunne vækste med over 20 procent to år i træk, konstaterer de.
Forventninger til 2024
I det igangværende regnskabsår, der allerede er fem måneder gammelt, sigter Billigblomst mod nye højder.
Omsætningen skal vækste med minimum 70 mio. kr. - til 600 mio. kr. - "og så skal vi gerne ramme det dobbelte på bundlinjen", siger Rasmus Johnsen.
Altså i omegnen af 18 mio. kr.
Brian Reenberg nævner i den sammenhæng den forestående åbning et nyt plantecenter i Fredericia til september, som "gerne skal tilføje mere vækst sammen med de eksisterende butikker".
Fredericia-centret bliver således 11. center i porteføljen.
- Der er plads til en 15-17 Billigblomst-centre og mange city-butikker i Danmark. Vi skal lige have afpudset city-konceptet helt, understreger Billigblomst-ejeren.
Brian Reenberg tilføjer desuden, at han "får meget skældud fra folk i København", for at Billigblomst ikke er til stede i hovedstaden.
Både ejeren og økonomidirektøren konstaterer da også, at man holder øje med markedet i det københavnske.
Men indtil videre er der ingen konkrete planer for et plantecenter i hovedstanden, lader de forstå.