23948sdkhjf

En marginal branche: Her er giganternes overskudsgrader

Regnskabssæsonen er slut for denne gang for dagligvarehandlen i Danmark, og dermed kan der gøres status

Rykket mod discount, prisbevidste forbrugere - og generelt bare en markant konkurrence på markedet.

Det er tre af flere faktorer, der presser indtjeningen i dansk dagligvarehandel - og gør hver dag til en kamp for at skabe overskud på bundlinjen. 

Samlet set omsætter de fire største aktører på det danske dagligvarehandel for tæt på 150 mia. kr. - men tilsvarende genererer de kun en lille procentsats af disse som rene overskud. 

Mens Coops katastroferegnskab for 2023 logisk nok presser den samlede overskudsgrad blandt giganterne, kom Dagrofa hæderligt igennem året.

Salling Group og Rema 1000 er dog igen deres konkurrenter overlegne og præsterer overskudsgrader på over to procent. 

Imidlertid er der oven på 2022-regnskabsåret en ny fører blandt giganterne, når det kommer til at skaffe den bedst mulige indtjening. 

Kortvarigt var Rema 1000 i front på det parameter for 2022, men Salling Group er nu tilbage i førertrøjen igen. 


Læs også: Dagrofa lancerer bedste driftsresultat i mere end 20 år

Læs også: Som forventet: Coop taber trecifret millionbeløb for andet år i træk

Læs også: Salling Group præsenterer rekordtoplinje og nyt milliardoverskud

Læs også: Rema 1000 vækster tocifret, men går 25 procent tilbage på bundlinjen

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.797